Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Promotiereis Spaanse citrus in China

Spaanse citrussector profiteert mogelijk van conflict V.S. en China

Het huidige economische conflict tussen de VS en China zou het begin kunnen zijn van belangrijke commerciële kansen voor Spaanse citrus. China legt sinds 2 april douanetarieven op, die meer dan 120 uit de VS geïmporteerde producten, waaronder citrus uit Californië, tussen de 15 en 25% duurder maken.

Dit is de aanleiding geweest voor EUROFRESHPRODUCE om samen met "Citricos de España" een bliksemreis te organiseren voor de promotie van Spaanse citrus op verschillende groothandelsmarkten van belangrijke Chinese steden als Guangzhou, Chengdu, Shandong en Shanghai.

"Er is nu sprake van een mooie kans en ik denk dat we die moeten benutten. De Spaanse citrussector heeft al jaren te maken met dalende prijzen in Europa, de belangrijkste afzetmarkt. Daarnaast is er steeds meer concurrentie vanuit andere landen, zoals Egypte of Zuid-Afrika, die hun seizoen en de export naar de Europese markt steeds verder uitbreiden. Daarom denk ik dat de diversificatie van markten steeds noodzakelijker wordt", vertelt Oliver Huesmann, vertegenwoordiger van EUROFRESHPRODUCE.

"Chinese importeurs verkeren in een staat van grote onzekerheid vanwege de duurder geworden Amerikaanse producten. Ze staan open voor andere opties. Spanje zou niet alleen een goedkoper kwaliteitsproduct kunnen bieden, maar ook een product met een hogere voedselveiligheid dan het Amerikaanse product", voegt hij toe.

Op het moment zijn sinaasappelen de meest gunstige citrussoort voor de export naar China. Op de Chinese markt is er sprake van een goede acceptatie van de Spaanse sinaasappel. In feite is de export van dit product naar China verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Voor citroenen is de situatie lastiger. Zeer agressieve koudebehandelingen en logistieke kwesties bemoeilijken de verzending van deze citrus. Van september tot maart is er slechts 4 miljoen kilo verzonden, 32 % minder dan in dezelfde tijd vorig jaar. Volgens Oliver Huesmann zou een toename in de export van citroen echter mogelijk zijn door middel van een goede professionalisering van de sector.

Om goed te kunnen profiteren van de deuren, die zich in China openen, zijn twee factoren van essentieel belang: de genoemde professionalisering en de nodige voorbereiding voor het exporteren van citrus naar verre bestemmingen. "We kunnen de citrus niet op dezelfde manier behandelen, verpakken of transporteren als wanneer we naar Europa verzenden". Daarom maakt een gesprek met de Raad van het Economisch en Commercieel Bureau van Spanje in China, evenals een presentatie van de Chinese markt, onderdeel uit van het programma van het bezoek aan China. 

Klik hier om het programma en reisplan te downloaden.

De georganiseerde reis is bestemd voor de Spaanse citrussector. Ook bedrijven die geen lid zijn van EUROFRESHPRODUCE kunnen deelnemen.

Vanwege het beperkte aantal plaatsen wordt geïnteresseerden gevraagd hun inschrijving te bevestigen door het sturen van een mail aan info@eurofreshproduce.eu met vermelding van het aantal reizigers. Informatie over de definitieve kosten van de reis zal snel volgen via de mail.



Voor meer informatie:
Oliver Huesman
EUROFRESHPRODUCE
info@eurofreshproduce.eu
www.eurofreshproduce.eu


Publicatiedatum: