Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
aandacht voor statistieken, marktkansen en PlanetProof

Fotoreportage ledenbijeenkomst Comité Fruit GroentenFruit Huis

Tholen - Hoe zet de sector aankomende ontwikkelingen als een Brexit en PlanetProof om in kansen? Daarover dachten bedrijven actief in de fruitafzet gisteravond na tijdens een bijeenkomst van het Comité Fruit van GroentenFruit Huis in Tiel. Waar deze bijeenkomst in vroegere jaren werd gedomineerd door de hardfruithandel, heeft inmiddels ook zachtfruit een plaats gekregen in onder meer het bestuur, maar ook in de agenda van deze avond. Zo ging Wilco van den Berg in op het koopgedrag van zachtfruit en hardfruit naar huishoudtype en gaf Marc Deij van Nielsen een inkijkje in de trends waar de fruitsector nu en in de toekomst rekening moet houden.


Rutger Mutsaerts (Driscoll's), Kees van Ossenbruggen (Van Ossenbruggen Fruit), Johan de Witte (Berry World) en Nienke Tijssen (Driscoll's)

Klik hier voor de fotoreportage

De avond werd geopend door de nieuwe comitévoorzitter Peter van Osch. Hij gaf een inkijkje in de fruitexport naar nieuwe markten en de lopende markttoegangsdossiers. Zo werd in de afgelopen jaren markttoegang voor peren verkregen in China, Brazilië, Vietnam, India en Mexico, waarbij er met name bij de export naar India strikte eisen zijn en de export naar Mexico momenteel nog niet van de grond gekomen is. In het geval van appelen is er markttoegang verkregen in Vietnam en India en dat is succesvol, want India is momenteel al de vierde exportmarkt voor appelen. Momenteel is het bij appelen wachten op een definitieve bevestiging vanuit Zuid-Afrika en is er een mondeling akkoord voor toegang van appelen en peren op de Colombiaanse markt. Tijdens de aankomende oogst zal er nog een audit verricht worden, waarbij de insteek is dat als die uitslag positief is de export ook zo snel mogelijk van start gaat. Ook werden de kansen genoemd in een land als Japan, waar de aardbeienimport daalt, maar het Nederlandse aandeel stijgt. Afgelopen jaar werd er een volume van 142 ton naar Japan geëxporteerd en met het importtarief dat in 2019 naar 0% gaat, liggen er grotere kansen in het verschiet. Een eerste aanzet voor promotiecampagnes van hardfruit op verre bestemmingen en van zachtfruit op de Nederlandse markt is gedaan. Aan de leden is het nu of er draagvlak is om deze promoties vanaf het komende seizoen in te gaan zetten.


Richard Schouten

Directeur Richard Schouten lichtte vervolgens de activiteiten van het GroentenFruit Huis toe en ging in op de gevolgen van de Brexit voor de Nederlandse exporteurs. Hij gaf het belang van de Britse markt (1 miljard euro) aan voor de Nederlandse sector en de verstrekkende gevolgen die een Brexit kan hebben, omdat het bederfelijk product weinig oponthoud kan hebben bij de grenspassage. Zo zou er bij de KCB een uitbreiding van 30 inspecteurs nodig zijn als partijkeuringen moeten worden ingevoerd. Ook heeft het Verenigd Koninkrijk voor inklaring en importcontroles geen infrastructuur en ruimte in de havens. "Kortom, als er geen optimalisatie plaatsvindt in het proces van grenspassage gaat dat de Nederlandse markt veel geld kosten. Daarentegen bij een geoptimaliseerd proces zijn er ruime marktkansen voor vergroting van de afzet."

Wilco van den Berg gaf vervolgens een inkijkje achter de consumptiecijfers van hard- en zachtfruit en dat leverde verrassende inzichten op. Hoewel de consumptiegroei van zachtfruit niet lijkt te stoppen - Nederlandse consumenten kochten in het afgelopen jaar 35 procent meer blauwe bes en ruim 20 procent meer framboos - kwamen er bijvoorbeeld nauwelijks nieuwe kopers bij. Bij aardbei daalde het aantal kopers zelfs licht en daalde de aankoop per koper. In kilo vormen appelen, bananen en sinaasappelen de top-3 van het meest gekochte verse fruit. Echter ten opzichte van een jaar eerder waren de mandarijnen en druiven op volumebasis de grootste stijgers, terwijl met name de peren, kiwi's en meloenen daarin een daling lieten zien. In uitgaven lieten de blauwe bessen en avocado's een groei van respectievelijk ruim 30 en 20% zien ten opzichte van een jaar eerder, terwijl anderzijds twee derde van de consumenten nog altijd geen blauwe bessen koopt. De consumentenprijs van aardbeien laat de afgelopen jaren een lichte stijging zien en lag in 2017 gemiddeld op 5 euro per kilo. De prijs van frambozen en blauwe bessen vertoonde daarentegen vorig jaar een daling, maar lagen respectievelijk nog altijd op een gemiddeld niveau van 14 en 12 euro. Uit de cijfers bleek dat deze twee fruitsoorten vooral gewild zijn onder alleenstaanden.


Kees Oskam (Handelsmaatschappij Jan Oskam), Robert Stobbelaar (NNZ), Mark Vernooij (Urfruit) en Frits Verhoeckx (Frits Fruit)


Tot slot nam Daan van Empel de aanwezigen mee naar het Milieukeur-schema. Vorig jaar zorgde dit binnen de vergadering nog voor een uitgebreide discussie, inmiddels is er meer duidelijkheid gekomen. Op 1 maart heeft Stichting Milieukeur (SMK) het nieuwe schema 'On the way to PlanetProof' gepresenteerd. Dit schema is tot stand gekomen in nauwe samenwerking tussen SMK, de NGO's Natuur & Milieu en Greenpeace, retail en het gezamenlijke land- en tuinbouwbedrijfsleven, o.a. vertegenwoordigd door GroentenFruit Huis. Supermarkten als Jumbo, Aldi, Lidl en leden van SuperUnie hebben het opgenomen in hun inkoopbeleid. Van Empel benadrukte dat de inzet van GroentenFruit Huis bij de implementatie is dat het haalbaar en betaalbaar is en internationaal kan worden toegepast. Hij benadrukte dat GroentenFruit Huis het aan de leden zelf laat of ze zich certificeren, maar dat het ook een kans kan zijn om te verduurzamen en de Nederlandse koploperspositie aan te tonen. "Maar het is zeker geen afvinklijstje en er moet nog heel wat gebeuren."

Klik hier voor de fotoreportage