Spar University rolt kassaloos concept Skippen uit met Tikkie
De ambitie is dat Spar University aan het einde van 2018 in al haar winkels Skippen heeft uitgerold en daardoor meer blije klanten. Waarom deze stap? Door het introduceren van Skippen, heeft Spar University meer relevante en dus persoonlijke aankoopdata over haar klanten om slimmere appdeals te maken. Ook kan Spar University de klant betere informatie geven over wat zij graag willen weten, als bijvoorbeeld allergenen of het aantal calorieën en "Skip je de wachtrij waardoor je sneller buiten in de zon staat te genieten van je aankoop".
Het superhealthy schap bij Spar University Rotterdam
Skippen bij Spar University
Skippen is een functie in de Spar University app. Deze app is ontwikkeld door Social Brothers en staat al op ruim 25.000 smartphones geïnstalleerd. Skippen is heel simpel: open de app, start het "Skippen" en je kunt letterlijk en figuurlijk de kassa(rij) in de winkel 'skippen'. Je scant de producten die je wilt hebben met je smartphone. De artikelen worden direct in het (digitale) winkelmandje geplaatst en vervolgens reken je deze met Tikkie af. Op deze manier 'skip' je de rij en shop je nog slimmer, sneller en simpeler. Als laatste stap is er nog een leuk verrassingselement: na het skippen scan je de QR code bij het skip-beeldscherm en zo zie je meteen of je bij jouw eerstvolgende bezoek een 'reward' ontvangt, bijvoorbeeld een gratis koffie of lunch!
Niet wachten
Skippen is een shop-gedreven concept en komt voort uit de wens om klanten nóg blijer te maken. Want doordat de klant niet meer hoeft te wachten bij de kassa heeft de klant feitelijk een langere lunchpauze. De kracht van het Skippen zit vooral in het vertrouwen richting de klant, iets wat dankzij de self-check out kassa's altijd al een belangrijk onderdeel van de formule is geweest. De vrij eenvoudige techniek en software die het Skippen mogelijk maakt is door een slimme koppeling van API's tot stand gekomen. Spar University zocht hiervoor een samenwerking met Countr (Point of Sale Software), Social Brothers (full-service ICT-bureau), Mood Media (audiovisuele klantbeleving) en Tikkie (betaalapp van ABN AMRO). Samen bundelden zij de krachten en leverden via een scrumteam het concept Skippen op.