Het programma bestond uit diverse lezingen en paneldiscussies door een scala aan internationale sprekers.
Voor het fotoverslag, klik hier
De ochtendsessie bestond uit een verslag over de 'Toestand van de sector' dat gepresenteerd werd door Cathy Burns, directeur van PMA. In haar toespraak liet ze diverse markttrends aan bod komen die voortvloeien uit nieuwe ontwikkelingen zoals 'the internet of things'. Tot deze ontwikkelingen behoren bijvoorbeeld slimme koelkasten die van binnen uitgerust zijn met camera's en buurtsupers waar de kassa's niet meer bemand zijn. De uitdagingen waar de sector mee te maken krijgt, zoals het tekort aan arbeidskrachten en het aantrekken van jongeren, werden ook besproken. De noodzaak om vooruit te komen is groot nu mensen steeds vaker kiezen voor een plantaardige voeding en er een verschuiving plaatsvindt naar de consumptie plantaardige eiwitten en maaltijden.
Het belang van merken en het aanbieden van premium fruit, en het succes hiervan op de Chinese markt, waren het onderwerp van een paneldiscussie onder leiding van Lisa Cork van Fresh Produce Marketing, met bijdragen van Qidong Zhu van Pagoda, Jade Shan van Mr. Avocado en Mike Preacher van Domex Superfresh Growers.
Met de klok mee van boven naar onder; Cathy Burns, PMA, Eric Li, Yiguo, Steve Barnard, Mission Produce en Jade Shan, Mr. Avocado.
Voor het fotoverslag, klik hier
"Consumenten onthouden smaak," vertelde Qidong Zhu. "Sterke en smaakvolle rassen zijn daarom belangrijk voor de verkoopcijfers van Pagoda en de merkherkenning." Jade Shan legde uit hoe de rijpprogramma's van Mr. Avocado de afzet van verse avocado's in China een duw in de rug heeft gegeven. "Rijpen lost een aantal problemen binnen de toeleveringsketen op; de leverancier heeft meer controle, retailers minder voorraden en de consument krijgt een hogere kwaliteit," aldus Jade. "Problemen zoals die op traditionele groothandelsmarkten voorkomen, zoals slechte klantervaringen en het verkleuren van fruit bij de klant thuis, voorkomen we dankzij onze rijpprogramma's."
De binnenlandse fruitproductie in China neemt toe en wordt ook beter. Lu Fangxiao, voorzitter van de China Fruit Marketing Association, besteedde aandacht aan een aantal trends op het gebied van de teelt en de prijzen. De totale Chinese fruitproductie blijft groeien maar nieuwe uitdagingen steken de kop op, zoals prijsschommelingen en onderbrekingen in de koelketen.
Mau Wah Liu verwees hierbij naar de vele veranderingen op het gebied van de fruitconsumptie in China. "De middeklasse is sterk in opkomst en de ontwikkelingen van de e-tail en overige retail jagen de Chinese fruitconsumptie aan. Consumenten kunnen nu online zoeken, winkelen en betalen." Hij is zeer positief over de vooruitzichten voor de sector. "De fruitconsumptie in China loopt achter bij die in de rest van de wereld en heeft de potentie nog te verdubbelen." Een andere bemoedigende trend is dat de waarde van importfruit blijft stijgen per ton.
Voor het fotoverslag, klik hier
Mau Wah Liu is de oprichter en momenteel de voorzitter van de raad van bestuur bij Joy Wing Mau. Hij merkt op dat de totale fruitsector in China nog altijd in snel tempo groeit. De Chinese fruitconsumptie blijft achter bij de in de rest van de wereld en de gemiddelde fruitconsumptie per hoofd van de bevolking kan nog verdubbelen.
Op de dag voorafgaand aan de conferentie werd er een rondleiding georganiseerd langs een aantal van China's snelstgroeiende en toonaangevende retailers in Shenzhen. De excursie was vooral bedoeld voor internationale bezoekers die een beeld wilden krijgen van de huidige retailmarkt in China. Er werden vestigingen bezocht van Ole (onderdeel van de keten CR Vanguard), Sam's Club, Yonghui Superstores, Pagoda en Hema Fresh.
Groepsfoto van de internationale deelnemers die in Shenzhen aanweizg waren voor de PMA Fresh Connections: China en deelnamen aan de rondleiding langs retailers op de dag voor de conferentie.
Het samengaan van e-commercie en fysieke winkels is een duidelijke trend in China die aangejaagd wordt door internetreuzen, waaronder Alibaba en JD.com, maar ook door grote retailers zoals Wallmart. Tijdens de conferentie vond er onder leiding van Patrick Vizzone van ANZ Bank, Eric Li van Yiguo en Mike Li van JD.com een sessie plaats die in het teken stond van deze trend.
Terry Chan, Dole China, in gesprek met Jose Antonio Gomez, Camposol, in een winkel van Olé, onderdeel van de keten CR Vanguard.