Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tackelt ProeVkantoor de retailers?

Tholen – De macht van de retailers groeit en het lijkt haast onmogelijk om langs de inkooporganisaties om succesvol te zijn. Toch is ProeVkantoor zo'n drie jaar geleden begonnen aan de wedstrijd. "Ik heb passie, een agrarische achtergrond en woon in dé groententuin van Nederland", vertelt Matthijs Post. Drie jaar geleden startte hij met ProeVkantoor. Als enige schakel tussen teler en consument stelt hij wekelijks groenten- en fruitpakketten samen die klanten een keer per week bij een afhaalpunt ophalen. Recepten en verhalen over de telers krijgen ze er ook bij. In het eerste jaar begon hij met 100 klanten, nu levert hij wekelijks aan 600 klanten en heeft een geïnteresseerd netwerk van ruim 2500 abonnees op zijn nieuwsbrief en 3600 Facebookvolgers.


Matthijs Post van ProeVkantoor

Tackelen

Komende weken is ProeVkantoor nauw betrokken bij de Rabo AZ Foodtour, waarbij de AZ-selectie basisschoolkinderen les geeft over gezonde voeding en een gezonde leefstijl. ProeVkantoor levert de snackgroenten en daarmee tackelt ProeVkantoor alvast de grootgrutter die meestal op de kleintjes let. Deze maandagochtend 19 maart is de AZ-selectie verdeeld over 9 basisscholen in Noord-Holland om de aftrap te doen van de Foodtour. ProeVkantoor is er ook bij om de kinderen te voorzien van de lekkerste (snack)groenten uit hun 'achtertuin', de Noord-Hollandse teeltgebieden. "Het sluit mooi aan bij de doelstelling van Stichting Dat Lust Ik Wel die kinderen wil motiveren meer groenten en fruit te eten. Zij leveren snackgroenten en fruit aan scholen en organiseren excursies naar telers zodat kinderen kunnen zien waar hun eten vandaan komt en hoe het groeit", vertelt Matthijs. "Zij zijn straks mijn klanten, het is dus nu zaaien en straks oogsten. Momenteel is het zeer slecht gesteld met de eetgewoonten van kinderen. Slechts 1 procent van de basisschoolkinderen voldoet aan de norm, dat betekent dat je 4 klassen af moet om 1 kind te vinden die dagelijks 150 gram groente of fruit eet!"


AZ-speler Wout Weghorst promoot gezond eten op een basisschool in Noord-Holland Foto: Greenport NHN

Naast de Foodtour heeft ProeVkantoor zich ook ingewerkt in andere netwerken om buiten de retail om groenten en fruit te leveren en het eten ervan te bevorderen. Via vereniging Arts en Voeding levert hij aan 50 huisartsenpraktijken waar patiënten geholpen worden een gezondere leefstijl te ontwikkelen. "Het is een pilotproject in samenwerking met Stichting Voeding Leeft, gesteund door het Ministerie van Economische Zaken. Zij willen inzetten op preventie, want als er nu niets gebeurt, dan wordt de druk van welvaartsziektes op het zorgbudget veel te hoog. De aanname is dat als er meer groenten en fruit worden gegeten, dat dat uiteindelijke zorgkosten drukt."
 
70 telers
Omdat in Noord-Holland alle soorten teelten vertegenwoordigd zijn, vollegrond- en kasgroenten, diverse soorten hard en zachtfruit en er is één teler die champignons teelt, kan ProeVkantoor een breed en divers pakket aanbieden aan consumenten. Er zijn contacten met 70 telers. "Daar zijn hele grote telers bij (Slagter, Jansen, Broersen) die aan de retail leveren. Ook al gaat het niet om de volumes die ze gewend zijn, ze vinden het interessant om mij te leveren. Sommigen hebben het gevoel dat hun product verpest wordt door de lange logistieke keten. Als ze mij leveren, weten ze zeker dat het de volgende dag op het bord van de consument ligt. Maar ik betrek ook groenten en fruit van kleine specialistische telers die bijvoorbeeld Bloemendaalse gele kool en Westlandse putjeskool telen. Deze 'vergeten' soorten zul je bij de supermarkten niet aantreffen. Het standaard assortiment van de supermarkten is door de strakke specificaties behoorlijk verschraald. De relatie met de telers is heel goed. Alle afspraken tussen de telers en ProeVkantoor zijn op basis van vertrouwen. Ik houd me niet bezig met de marktprijzen en onderhandel dus niet met ze."


Groenten via ProeVkantoor Foto Greenport NHN

Distributie
Logistiek is de bottleneck voor ProeVkantoor. "De V in proefkantoor staat voor Vers, Veilig, Verrassend, Voordelig. Dat zijn mijn kernwaarden. Vooral vers maakt dat het logistiek zeer complex is. Ik wil moestuinkwaliteit leveren. Thuisbezorgen is niet rond te rekenen. In eerste instantie had ik bedacht om pakketten aan grote bedrijven of op bedrijventerreinen te leveren, maar dat lukte helaas niet. Toen ben ik begonnen met afhaalpunten, dat werkt al 3 jaar. Er is zelfs een afhaalpunt bij een groentewinkel. Die vindt het prima omdat klanten vaak toch iets extra's bij hem meenemen."
 
Toekomst
"Ik ben nu drie jaar bezig en de blauwdruk ligt klaar om deze formule landelijk te gaan uitrollen. Ik kan andere ondernemers helpen om het in hun regio neer te zetten. Binnenkort start ik met een telerscoöperatie in Voorne Putte om in de regio Rotterdam-Den Haag het concept uit te rollen. Omdat daar vooral de kasgroenten vertegenwoordigd zijn, zal ik een deel van het pakket vanuit Noord-Holland verzorgen. Ook in Limburg heb ik de eerste contacten gelegd."

Voor meer informatie
ProeVkantoor
Matthijs Post
P.J. Jongstraat 62a
Lutjebroek
T 06 40256505
info@proevkantoor.nl
www.proevkantoor.nl