Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lasercodering winnaar Packaging Award 2018

Met Natural Branding is de strijd aangegaan met plastic verpakkingen en dat levert Eosta heeft de Packaging Award 2018 op binnen de categorie duurzaamheid. Door Natural Branding wordt een merkteken op een stuk fruit of groente aangebracht in de vorm van letters of een afbeelding op de schil. De jury: "Met het lasercoderen van fruit introduceert Eosta een systeemverandering die aanzet tot denken: je gaat je afvragen of je altijd verpakkingsmateriaal nodig hebt, het creëert bewustwording bij de consument en laat zien dat de verpakking geheel is uit te bannen. De eerste toepassing van Natural Branding is in de BIO AGF waar de techniek voorkomt dat fruit en groenten als niet-bio afgerekend worden doordat bijvoorbeeld de sticker loslaat. De vraag is of het ook is uit te breiden naar andere categorieën."



Natural Branding wordt via een laser aangebracht. Het laserlicht verwijdert wat pigment uit het buitenste laagje van de schil. De contactvrije methode is goedgekeurd door SKAL, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. Het fruit en de schil kan gewoon gegeten worden, zelfs het stuk met het merkteken. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1% van de energie benodigd voor een sticker. Het grootste voordeel van deze innovatie is dat het biologische product nu niet meer hoeft te worden verpakt in milieuonvriendelijk plastic.

Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More: "Wij zijn trots dat wij deze prijs hebben gewonnen. Onze duurzaam georiënteerde klanten zullen hier blij mee zijn, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bioproducten liever zonder plasticverpakkingen kopen." Paul vervolgt: "De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken. Maar in de praktijk was dit moeilijk te realiseren vanwege de verplichting om onderscheid te maken tussen bio en niet-bio. Met Natural Branding wordt het nu mogelijk."

Natural Branding bespaart tonnen plastic en andere verpakkingsmaterialen: alleen al voor één klant en productlijn (avocado's) zijn dat in 2017 750.000 plasticverpakkingen. Inmiddels leveren we aan meer dan 10 klanten in het binnen- en buitenland en besparen daardoor duizenden km aan plastic folie.
Nature & More is het "trace & tell" merk voor biologische groenten en fruit van Eosta, internationaal distributeur van verse groenten en fruit, gevestigd in Waddinxveen.
Publicatiedatum: