Lasercodering winnaar Packaging Award 2018
Natural Branding wordt via een laser aangebracht. Het laserlicht verwijdert wat pigment uit het buitenste laagje van de schil. De contactvrije methode is goedgekeurd door SKAL, er worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Het heeft dan ook geen invloed op smaak of houdbaarheid. Het fruit en de schil kan gewoon gegeten worden, zelfs het stuk met het merkteken. De benodigde energie voor het aanbrengen van een merkje is minder dan 1% van de energie benodigd voor een sticker. Het grootste voordeel van deze innovatie is dat het biologische product nu niet meer hoeft te worden verpakt in milieuonvriendelijk plastic.
Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More: "Wij zijn trots dat wij deze prijs hebben gewonnen. Onze duurzaam georiënteerde klanten zullen hier blij mee zijn, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bioproducten liever zonder plasticverpakkingen kopen." Paul vervolgt: "De meest duurzame vorm van verpakken is: niet verpakken. Maar in de praktijk was dit moeilijk te realiseren vanwege de verplichting om onderscheid te maken tussen bio en niet-bio. Met Natural Branding wordt het nu mogelijk."
Natural Branding bespaart tonnen plastic en andere verpakkingsmaterialen: alleen al voor één klant en productlijn (avocado's) zijn dat in 2017 750.000 plasticverpakkingen. Inmiddels leveren we aan meer dan 10 klanten in het binnen- en buitenland en besparen daardoor duizenden km aan plastic folie.
Nature & More is het "trace & tell" merk voor biologische groenten en fruit van Eosta, internationaal distributeur van verse groenten en fruit, gevestigd in Waddinxveen.