Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ex-retailer Tom Heidman inspireert AGF-specialisten

"Grote spelers zijn in paniek"

Tholen – Oud-bestuursvoorzitter van C1000, Tom Heidman, was vereerd toen hij de AGF-specialisten mocht toespreken tijdens de ADN Inpiratiedag: "Dit is de branche waar het gebeurt. Besef dat jullie alle kansen in handen hebben. De grote spelers moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Het komt naar je toe maar je moet nu wel scoren."

Klik hier voor de fotoreportage


Tom Heidman tijdens zijn presentatie op de ADN Inspiratiedag

Het begint bij de consument
De interesse in voeding groeit maar door. Consumenten zijn zowel geïnteresseerd in de herkomst en gezondheidswaarde als in de bereiding. Tom illustreerde dat met kijkcijfers van programma's over voeding. "Neflix meet waarnaar mensen kijken en investeert op basis daarvan in eigen producties. Het aantal documentaires over voeding op Netflix is exponentieel gestegen: in vier jaar van 6 naar ruim 50 documentaires. Boekenverkoop in zijn algemeenheid loopt terug behalve voor kookboeken. Dat is een categorie die hard groeit. Je ziet en merkt aan alles dat groenten tegenwoordig 'super sexy' zijn. De chefs, zoals Joris Bijdendijk, zijn de nieuwe DJ's. Volg hen, hun recepten zijn niet alleen lekker, ze zijn ook gezond."
 
Voorkomen van ziektes
Gezondheid is een tweede thema waarop specialisten kunnen voortborduren. "Kijk dan vooral naar wat gebeurt in Aziatische landen. In het Westen leiden we artsen op om ziektes te genezen, maar in Azië ligt de focus traditioneel op het voorkomen van ziektes. De kennis over de gezondheidseigenschappen van groenten en fruit is daar veel groter. Aziaten gebruiken dat ook in hun marketing. Het sappenschap wordt daar bijvoorbeeld gepresenteerd als een farmacyshap. In de Verenigde Staten is het merk Dr. Smood ontwikkeld: voeding voor 'mind, body and soul'." In het kader gezondheidstrends noemde Tom nog een aantal voorbeelden om op aan te haken: Gefermenteerde groenten (zuurkool) - "Die zitten vol probiotics en prebiotics, stoffen die een positieve bijdrage leveren aan een gezonde darmflora" - Minder zout: "Dat betekent een revival voor de kruiden en specerijen, waarvan bovendien ook de gezondheidswaarde steeds bekender wordt." – en noten: "In Amerika vond ik verpakkingen waarop niet de noten die erin zitten staan vermeld staan maar de voedingsstoffen die erin zitten: 'Omega-3 mix' en 'Crazy about antioxidants'.

Grote spelers in paniek
Ook een leuke boodschap van de ex-retailer voor de specialisten is dat de grote spelers in grote problemen zitten. "Unilever stapt in vers, de gezondheidscoach van Albert Heijn…Voorbeelden van grote bedrijven hebben het contact met de consument verloren en proberen zichzelf opnieuw uit te vinden. Het productiedenken is bij grote bedrijven dominant waardoor ze gevangen zitten in hun verdienmodellen. In deze tijd gaat het niet meer om massaproductie maar om flexibiliteit. Niet in eenrichtingsverkeer maar om communicatie. Als kleine en flexibele speler ben je daarom enorm in het voordeel. Dus stel je niet op als slachtoffer van de grote jongens. Zij hebben momenteel meer problemen dan jullie allemaal bij elkaar. Jullie hebben de vrijheid om snel in te spelen op wat de klant wil en bent minder gebonden aan contracten als de grote spelers."
 
Tom besloot zijn presentatie met vele inspirerende voorbeelden van bedrijven die gebruikmaken van de nieuwe mogelijkheden voor vers: online kanalen, beelden, storytelling, nieuwe logistieke oplossingen, blurring, beleving... Kortom kansen om iets mee te doen zijn er genoeg. "Maar beter goed gejat dan slecht bedacht. Maak daarom gebruik van kennis binnen de branche en doe het ook samen", gaf hij als laatste boodschap mee.

Klik hier voor de fotoreportage