Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
"Bramenverkoop in twee jaar tijd hard gestegen"
Tholen – "Frambozen kent iedereen al en blauwe bessen ook. Maar bramen zijn lang niet zo bekend als ander zachtfruit", vertelt Gerrit de Vlieger van Groothandel Vrijders. "De afzet van bramen is hard gestegen vergeleken met twee jaar geleden. En we zien nog steeds een stijgende lijn." Op dit moment heeft Vrijders bramen uit Mexico. En binnen twee weken komt de eerste aanvoer van bramen uit Portugal en Spanje. "De bramen die wij verkopen zijn van Driscoll's en erg goed van smaak. We zien veel zachtfruit dat er prima uitziet, maar geen smaak heeft. Samen met de leverancier werken we aan de smaak van het zachtfruit. We willen producten die qua smaak en houdbaarheid uitstekend zijn."
Vrijders levert voor 90% aan de Belgische markt. De groothandel levert met name aan bakkerijen, fruithandelaren en detail. Het aanbod zachtfruit wat Vrijders momenteel aanbiedt, is vooral geïmporteerd. De blauwe bessen komen uit Portugal en Marokko, frambozen uit Portugal en er komen oogsten van rode bessen uit Chili. De aardbeien die Vrijders op dit moment heeft, zijn de eerst Nederlandse kasaardbeien van Driscoll's van het ras Lusa. "De Lusa is een kwalitatief sterke aardbei met een goede smaak en een lange houdbaarheidsdatum," aldus Gerrit.
"Door de kou is er minder aanbod van zachtfruit geweest, maar de markt is toch stabiel gebleven. Vorige week was er een overaanbod en de kwaliteit van het zachtfruit was minder. Dit zorgde ervoor dat de prijs in elkaar zakte.", aldus Gerrit. Toch gaat het weer de goede kant op met de prijs. "Het weer wordt hier ook steeds zachter. Dit betekent dat de vraag naar zachtfruit weer zal stijgen. We zien ook dat er steeds meer zachtfruit wordt gegeten. De focus ligt tegenwoordig erg op gezondheid. Als je een vrouwenblad open slaat, zie je dat er veel focus is op gezonde voeding en met name fruit. Dit is een mooie trend en we hopen dat deze zal doorzetten", besluit Gerrit.