Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Actieweek promoot de Korte Keten in Vlaanderen

Van 26 mei tot 3 juni wordt in Vlaanderen de Week van de Korte Keten. Bij verschillende organisaties en telers zijn er activiteiten waarbij ze lokale producten in de schijnwerpers plaatsen. De Week van de Korte Keten is een initiatief van alle Vlaamse provincies in samenwerking met de Vlaamse overheid, VLAM, het Steunpunt Hoeveproducten, de Vereniging van Vlaamse Provincies (VVP) en de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). Na het succes van de Week van de Korte Keten in de provincie West-Vlaanderen wordt deze actieweek in 2018 voor het eerst ook uitgerold in héél Vlaanderen.

Beleven, ontdekken en proeven in alle provincies
Tijdens de Week van de Korte Keten vinden er tal van activiteiten plaats die je letterlijk dichter bij de producent en zijn producten brengt. Elke producent brengt uiteraard zijn eigen verhaal en speelt zijn eigenheid uit. In Vlaams-Brabant wordt een boerderij omgetoverd tot een smaakhoeve waar gelegenheid is om te dineren. Op de Stadsboerderij van Turnhout wordt een hoevepicknick ingericht en in Beernem proberen ze de langste ketting te vormen van 'hoeve-ijs-likkende-bezoekers'. De acties zijn trouwens niet beperkt tot hoeves zelf. De buurderijen bijvoorbeeld trekken naar openbare plaatsen in de stad en maken hun opwachting aan gemeentehuizen, bibliotheken en pleinen.

Kijk op www.weekvandekorteketen.be voor alle activiteiten.

Korte keten in allerlei vormen en gedaantes
Wie korte keten zegt, denkt in de eerste plaats aan hoeveverkoop. En terecht. 87 % Van de uitgaven in de korte keten gebeuren op de hoeve zelf (Bron: GfK Belgium en Insites). Er zijn echter nog heel wat andere vormen van korteketenverkoop. Uit een online bevraging van VLAM uitgevoerd in 2015 worden volgende formules het vaakst genoemd: hoevewinkel, automaat, groentepakket, boerenmarkt en zelfpluktuin.
Toch is dit lijstje zeker niet compleet. Denk bijvoorbeeld aan Community Supported Agriculture (CSA), stadsboerderijen, daktuinen, buurderijen (een lokaal marktje waar de lokale boeren hun buren ontmoeten), hubs (een hub is een centraal laad- en lospunt in een distributienetwerk van waaruit goederen worden verder gestuurd) en voedselteams. Maandelijks komen er nieuwe initiatieven bij en neemt het aanbod in Vlaanderen toe. Vooral de interesse in de meer stedelijke omgeving is een opvallend fenomeen. Momenteel zijn er bijvoorbeeld meer dan 170 voedselteams en 70 buurderijen gespreid over Vlaanderen. Het succes van groenteabonnementen in Vlaanderen spreekt uit de meer dan 10.000 abonnees die wekelijks een pakket met seizoensgroenten kopen. De verschillende vormen van korteketenverkoop staan toegelicht op rechtvanbijdeboer.be. Hier kan je zoeken naar een verkooppunt in je buurt. Met ruim 1700 geregistreerde verkooppunten op de website, mag dit geen probleem zijn.

Aardappel is koploper

Globaal kunnen we stellen dat 1 op 5 Vlaamse gezinnen in de korte keten koopt. Zoals gezegd is de hoeveverkoop daarbij het belangrijkst. En wat koopt men vooral op de hoeve ? Het hoogste aantal kopers op de hoeve vinden we voor aardappelen, daarna volgen groenten en fruit. Op de hoeve koopt men ook vaker producten van biologische oorsprong dan in andere kanalen (Bron: GfK Belgium en Insites).

Waarom kiest 1 op 5 Vlaamse gezinnen voor korte keten ?
Uit een bevraging van consumenten kunnen we de beweegredenen destilleren waarom Vlamingen voor de korte keten kiezen (Bron: Marktmaker 2015, VLAM):
- De kopers ervaren een persoonlijk voordeel : de producten zijn vers, gezond, van goede kwaliteit, hebben een betere smaak, hebben vaak een prijsvoordeel. De consument apprecieert het grote aanbod en het direct contact met de boer. Hij kan hem rechtstreeks vragen stellen over de productiewijze en hij kan het hele verhaal achter de producten ontdekken.
- Ze zijn blij dat ze de lokale economie kunnen steunen.
- Ze kunnen hun ecologische voetafdruk verkleinen (minder transport en minder verpakking).

Betrekken we ook de positie van de teler erbij, dan kunnen we stellen dat er vijf goede redenen zijn om te kiezen voor de korte keten:
o Rechtstreekse relatie met de boer
o Beperkt aantal schakels – de afstand die de producten afleggen is beperkt
o Meer zeggenschap voor de boer – een (h)eerlijk product voor een eerlijke prijs
o Lokaal karakter – door lokaal aan te kopen steun je telers bij ons
o Het aanbod is uitgebreid en volgt de seizoenen

Voor meer informatie:
Liliane Driesen
Persvoorlichter en woordvoerder
Tel 02 552 80 32 & 0479 98 99 45
liliane.driesen@vlam.be
Publicatiedatum: