Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoge prijzen en trage afzet Spaanse Primofiori citroen

"Stressvol"is het woord dat voor verschillende exporteurs van Spaanse citroen het best vantoepassing is op het huidige seizoen. Het seizoen wordt gekenmerkt door hoge prijzen, trage afzet en veel fruit dat in de bomen hangt te wachten tothet geoogst wordt.

 

Er wordtzelfs geraamd dat er nog ongeveer 300.000 ton Primofiori citroen is die geoogstkan worden, rekening houdend met het feit dat er op 1 februari 445.000 tonoverbleef, wat echt een grote hoeveelheid is voor die tijd. De citroen,die momenteel nog in de bomen hangt, heeft over het algemeen een ver gevorderdestaat van rijpheid en al zeer grote maten. Dankzij de constante regen van deafgelopen weken blijft hij voortdurend groeien.




"De situatie is zorgwekkend aangezien de citroen zeer snel rijpt door de combinatie van regen en zon. Dit kan leiden tot kwaliteitsproblemen als we de citroenen niet snel oogsten. Terwijl er nog veel Priomofiori citroen is die afgezet moet worden, is de Verna nu ook al klaar om geoogst te worden, aangezien de rijpheid van die soort ook vervroegd is", legt een teler en exporteur uit Murcia uit.

De hoge prijzen van de Primofiori citroen hebben voor de exporteurs de afzet naar Centraal- en Noord-Europa bemoeilijkt. Ailimpo (Interprofessionele Organisatie van Citroen en Grapefruit) heeft de maanden januari en februari beschreven als "zeer apatisch". Bovendien is er sprake van een grotere concurrentie vanuit Turkije in oostelijke landen. Daar is geen vraag meer naar de citroen vanuit Spanje aangezien de prijzen van de Spaanse citroen dit jaar veel hoger liggen dan die van de Turkse. De politieke spanning met Rusland zou er de oorzaak van kunnen zijn dat Turkije minder naar de Russische markt stuurt en meer voor Europa kiest.

De prijzen van de Primofiori liggen rond de 50 cent per kilo. De Verna citroen, die al klaar is om geoogst te worden, wordt genoteerd tussen de 80 en 90 cent/kg. Er wordt echter nog nauwelijks Verna verhandeld aangezien de meerderheid liever zo lang mogelijk wacht met het oogsten van de Verna. Volgens Ailimpo wordt verwacht dat de Verna oogst 40 % kleiner zal zijn dan vorig jaar, maar de oogst van 2017 was dan ook een recordoogst.

"De prijzen van citroen liggen tussen de 1 en 1,20 euro per kilo, dus de marges zijn bijgesteld. Het is erg moeilijk om in heel Europa af te zetten, hoewel je dat wel meer ziet in de open markten zoals Perpignan en Rotterdam", geeft een andere handelaar aan. Anderzijds is de export naar landen buiten de EU dit jaar ook niet groot in vergelijking met andere jaren. "Buiten Europa verzenden we alleen naar de VS, Canada en Noorwegen. We vertrouwen erop dat deze markten in de komende jaren nog belangrijker worden", voegt hij toe.

De situatie in de sector is onzeker, hoewel Ailimpo aangeeft dat vanaf nu de vraag wel een beetje van de grond kan gaan komen.
Publicatiedatum: