Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rob Morren, sectorbankier Food Abn Amro:

"2% lukt het een bedrijf te runnen én te veranderen"

Tholen - Voor en achterwaartse integratie zijn bewegingen die al even gaande zijn in de foodsector maar uit overnamegegevens blijkt dat bedrijven ook steeds vaker buiten hun eigen marktdefinitie kijken. Gedreven door de eiwittransitie stappen vleesproducenten bijvoorbeeld in de productie van plantaardige eiwitten. "De foodondernemer van morgen moet zich op drie zaken focussen: verduurzaming, risicobeheersing en continue verbeteren van zijn positie in de keten", zei Rob Morren, sectorbankier Food Abn Amro. Hij sprak op de Oracle Food & AGF Inspiratiesessie die dit jaar voor het eerst werd gehouden.


Rob Morren sprak over de ontwikkelingen en trends in de AGF-branche

Verduurzaming
Bedrijven moeten dus blijven innoveren met steeds vaker als uitgangspunt verduurzaming. Maatschappelijke organisaties en de overheid dicteren de agenda op het gebied van duurzaamheid. Bovenwettelijk produceren wordt daarbij de nieuwe norm. Het is daarom belangrijk verduurzaming onderdeel te maken van je bedrijfsstrategie, zei Rob. "Neem de sustainable development goals van de Verenigde Naties als uitgangspunt. Unilever, Tesco en Albert Heijn zetten hier ook op in. Laat zien op welke van die doelen jouw bedrijf impact maakt. Dat geldt ook voor true cost accounting, want er zijn andere data nodig dan alleen de commerciële data. In het Verenigd Koninkrijk is vorig jaar al onderzoek gedaan naar de werkelijke kosten van voedselvoorziening. Ook minister Schouten heeft aangegeven daar meer inzicht in te willen hebben. Denk aan het kwantificeren van impact op biodiversiteit, afbraak bodemgesteldheid of CO2 uitstoot."
 
Inkoopmacht
Retailers dicteren de markt. De overname van Emté door Jumbo en Coop laat zien dat de consolidatieslag nog altijd doorzet. De consument bedienen buiten de vijf inkooporganisaties om lijkt een haast onmogelijke opgave gezien de logistieke kosten en de one-stop-shop wens bij consumenten. "Het Deense initiatief Shobr is in Nederland niet van de grond gekomen. Een nieuw initiatief is INS, gebaseerd op de blockchain. Zij denken, door fabrikanten rechtstreeks aan de consument te laten leveren boodschappen tot 30 procent goedkoper te maken, de retail buiten spel te kunnen zetten. Het is de vraag of de consument daar gevoelig genoeg voor is. In het najaar start INS naar zeggen een pilot in Amsterdam. Een aantal A-merken is aangesloten. PostNL is de logistieke partner."


Netwerkmoment tijdens de borrelpauze

Consumentenparticipatie
Via actieve consumentenparticipatie zou een deel van de macht in de keten weer meer kunnen verschuiven richting producent. Carrefour maakte onlangs een stap op het gebied van vraag gestuurd produceren door de introductie van het merk 'Wie is de baas'. Consumenten bepalen daarbij de prijs van een product door aan te geven aan welke criteria volgens hen een product moet voldoen (productieomstandigheden, kwaliteit, loon van de producenten, dierenwelzijn, verpakking enz.). "Ze zouden vijf keer meer melk kunnen verkopen dan ze via het concept hadden ingekocht", zei Rob: "Uit onderzoek van Abn Amro en GfK blijkt dat 37 procent van de consumenten wil weten wat een teler heeft ontvangen van een supermarkt voor zijn product, 18 procent is bereid om de teler naar eigen inzicht een extra bedrag te kunnen betalen."

Digitalisering en robotica
Voortschrijdende digitalisering en robotica zijn ook trends die hun effect zullen hebben op de foodsector: versterken cost leadership en flexibiliteit in productieapparaat. Rob noemt een aantal voorbeelden: "The internet of things kan ervoor zorgen dat computers productielijnen onderhouden en beheren, transportdata kunnen voorspellen of er tijdens een transport derving optreed, robots in een snijderij maken foto's van de producten waardoor je bijvoorbeeld terug kunt gaan in de keten en erachter komen waardoor afwijkingen in kwaliteit zijn ontstaan. 
In deze snel veranderende omgeving moet je een bedrijf zowel runnen als tegelijkertijd kunnen veranderen. Slechts ongeveer 2 procent van de bedrijven is hiertoe echt in staat volgens de Boston Consultancy Group", zei Rob. "Blijf uzelf dus opnieuw uitvinden en ga als AGF-sector terug naar de tekentafel. Daarnaast is een aantrekkelijke cultuur om talentvolle medewerkers aan te trekken steeds belangrijker aan het worden."
 

Duco Boomsma (l) en Jelmer Vet van Oracle

Digitale roadmap

Het opstellen van een digitale roadmap, maakt het mogelijk om bedrijfsprocessen in combinatie met klanten eens goed onder de loep te nemen. Duco Boomsma van Oracle Digital vertelde over het transitieproces van Bidfood, voorheen DeliXL. Oracle heeft hen geholpen om van 4 procent online verkoopactiviteiten naar 95 procent te gaan. "Tijdens dit proces kwam Bidfood erachter dat het voor hen veel beter was een bredere klantenkring te benaderen." Oracle staat bekend om de software & hardware voor dataopslag, maar heeft inmiddels ook business apps ontwikkeld om gebruik te maken van de bij bedrijven aanwezige data, en op die manier deze data om te zetten naar bruikbare bedrijfsinformatie. Zo zijn er veel verschillende tools die de online klantervaring kunnen verbeteren en daarmee de online bedrijfsreputatie te optimaliseren. Het is wel de vraag of deze tools passen op de AGF-branche. Duco: "We willen graag met bedrijven om tafel om hen te helpen om een specifieke digitale roadmap uit te stippelen. We kijken naar het verzamelen van data over klanten en hebben hulpmiddelen om de online customer experience te vergroten."

Voor meer informatie:
ABN AMRO
Rob Morren
Sector Banker Food
rob.morren@nl.abnamro.com
T: 06 30 33 65 04

Oracle Nederland BV
Nieuwevaart 5
1018 AA Amsterdam
www.oracle.com

Jelmer Vet
jelmer.vet@oracle.com
T: +31 30-6627015
M: +31 6-15466023

Duco Boomsma
duco.boomsma@oracle.com