Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe techniek van Australisch bedrijf

Diefstal aan zelfscan kassa's straks onmogelijk

Sinds de zelfscanners ongeveer een decennium geleden warden ingevoerd, hebben consumenten er misbruik van gemaakt, met name door dure producten erlangs te voeren als veel goedkopere producten.

Kort geleden nog werd een man voor 208.000 euro beboet voor een oplichtingszaak met zelfscankassa's waarbij dure vleeswaren werden gescand als goedkoop fruit. Een moeder uit Queensland kreeg een voorwaardelijke straf voor een uitgebreide oplichtingskwestie waardoor ze voor 2850 euro (4500 Australische dollar) aan boodschappen kon stelen.

Een Australische start-up heft een herkenningssysteem ontwikkeld waardoor klanten de machines niet meer kunnen foppen. Tiliter Technology heeft de benodigde 'hersens' ontwikkeld om een 'smart checkout', ofwel een slimme kassa aan te sturen, die producten automatisch identificeert zodat klanten het systeem niet kunnen oplichten. Het systeem rekent tevens af met de noodzaak van streepjescodes of andere aanvullende informatie.

Medeoprichter Chris Sampson vertelde news.com.au hoe de techniek een camera gebruikt om een product te identificeren om vervolgens automatisch de informatie over te dragen aan het verkooppuntsysteem. "De techniek is gebaseerd op 'machine learning' en kunstmatige intelligentie, dat heeft geleerd om verschillende soorten fruit en andere producten te herkennen. De grote waarde voor supermarkten is dat het verliezen beperkt vanwege mensen die de verkeerde informatie invoeren. Tegelijkertijd hebben klanten er gemak van omdat ze niet langer door menu's hoeven te zoeken om items aan te wijzen die ze kopen."