Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Het Siciliaanse Auterfruit biedt crisis het hoofd

"We hebben een product dat zijn gewicht in goud waard is. Maar vanwege een reeks omstandigheden krijgen we het niet goed van de grond. Dit heeft met name te maken met het te veel afstand nemen van de traditionele teeltpraktijken."


Gaetano Auteri, eigenaar van het Siciliaanse bedrijf Auterfruit met zijn broer en verkoopmanager Giancaro Auteri.

"We moeten de ervaring van degene die ons voor gingen, doen herleven, zodat ook wij winstmarges kunnen genereren. Het is het weinig rekening houden met de lokale praktijk dat de Siciliaanse citrussector de das om doet. Het citrus is populair, het aanbod gering en de vraag groot. Dat is funest voor ons als telers." Dat zegt Giancarlo Auteri van het bedrijf Auterfruit in het Siciliaanse Palagonia.



"Het is reeds bekend dat een derde van de Siciliaanse rode sinaasappelbomen is getroffen door het tristeza virus en dat het klimaat al een aantal jaar in ons nadeel werkt. Maar ook het falende landbouwbeleid van de regio zorgt ervoor dat de sector uiteen valt. Maar dat is het niet alleen. Wij zijn ook verantwoordelijk voor veel telers die hun producten als het ware in de uitverkoop zetten waardoor wij vroeg of laat gedwongen worden om van baan te veranderen."



"Ons bedrijf heeft zes hectare grond waarop we de Tarocco Gallo telen, een variëteit met een goede productiviteit en een goed formaat en deze laat in een vroeg rijpingsstadium al verkleuring van het vruchtvlees zien. Het lijkt zo perfect te zijn, maar toch zijn er een aantal factoren die roet in het eten gooien. Een daarvan is de huidige marketing kalender. Dit is een zwak punt. De Siciliaanse citrussector heeft een breed aanbod aan variëteiten, maar door de marketing lijkt het alsof er drie maanden per jaar geen citrusaanbod is. Dit heeft tot gevolg dat de prijzen die door de natuurlijke logica van vraag en aanbod drastisch worden verminderd," zegt Giancarlo.



"Ik zou niet willen zeggen dat vroeger alles beter was, maar onze voorouders hebben wel de juiste waarde aan dit fruit gegeven, het was tenslotte de enige bron van inkomsten van de lokale economie. Hoewel wij de schade proberen te beperken, kunnen ook wij de teelt niet ten volle benutten. De vraag is simpel: vinden we het echt winstgevend of, nog beter, waardig om dit product te verkopen en het aan markten te geven voor een paar cent per kilo? Wij hebben als merk besloten dat we onder deze omstandigheden niet winstgevend zijn. We zijn een klein bedrijf, maar stoppen is geen optie want deze schat van de aarde willen we op de best mogelijke manier beschermen. Dit lijkt niet zo moeilijk. De sinaasappel kan in een langere periode worden geteeld, ruwweg van oktober tot eind mei. Vandaag de dag gebeurt het echter dat grote bedrijven vanwege de haast om het in de maanden december, januari februari op de markt te brengen, bijdragen aan het verlies van fruitmarktaandelen die anders zouden kunnen worden veroverd met een meer gedoseerde en rationeel gespreide marketing."



"De realiteit is dat we deel uitmaken van een systeem dat ons die trend oplegt. In het verleden waren de dingen anders. In onze 300 m² grote verwerkingsfaciliteit verwerken we het fruit op een zeer traditionele manier, zoals onze vaders dat aan ons hebben doorgegeven. Met speciale zorg wordt een houdbaarheid van 10-12 dagen verkregen," benadrukt Giancarlo.



"Wij verkopen ons citrus op de Italiaanse markt, met name op de markten van Milaan en in Lombardije. Ook verkopen we online en daar halen we ongeveer 50% van onze omzet vandaan. Het garandeert een klant direct contact met de teler evenals de goedheid van het geoogste product, de traceerbaarheid van de toeleveringsketen en een eerlijke prijs voor ons als telers," zegt Giancarlo.

"Ik zou willen afsluiten door te zeggen dat wij ons hoofd boven water kunnen houden omdat we stabiele klanten hebben die een goede prijs garanderen. Het citrus is een waardig product waar hard aan is gewerkt en gelukkig erkennen onze klanten dat."

Contact:
Azienda Agricola Auterfruit di Auteri Gaetano

Via Cesare Battisti, 32 Palagonia (CT)
Tel.: 347 726 3612
Email: info@aranceauterfruit.com
Web: www.aranceauterfruit.com
Publicatiedatum: