Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amerikaanse horeca schakelt over op bio

Sinds biologische producten zoals boerenkool populair werden, is ereen dramatische toename geweest in de vraag naar biologische groenten en fruit. Biologische producten in supermarkten zijn er al lang, maar nuontstaat er een verschuiving richting foodservice. De horeca vraagt nu over hetalgemeen meer biologische AGF.

Consumentenstuwen de toename van bio in foodservice
Deze verandering wordt volgens Devan Backstrom van Charlie'sProduce aangewakkerd door het koopgedrag van bedrijfsleiders zelf. Zij beginnenzich af te vragen waarom ze niet meer biologische voeding hebben aangeboden inhun eigen bedrijf. Een langlopende klantrelatie van Charlie's, die zelf eencateringbedrijf heeft voor bedrijfskantines, merkt op dat sommige van zijnklanten soms zelfs twee keer per dag, alle dagen van de week de meerderheid vanhun maaltijden bij hem nuttigen. "Ik kan ze ongezonde voeding voorzetten en dangaat hun productiviteit naar beneden of ik kan ze gezonde dingen aanbieden endan verbetert hun productiviteit en gezondheid. Dit gebeurt dusdanig dat het positiefbijdraagt aan het succes van het bedrijf waarin ons restaurant zich bevindt,"zegt ze. "Deze bedrijven willen graag dat hun personeel gezonder eet en de koksbegrijpen welke rol ze daarin spelen."


Charlie's Produce heeft een eigen biologisch merk dat Farmer's Ownheet. Meer dan 140 soorten groenten en fruit worden landelijk verpakt en afgezet via aangesloten telers, waaronder zeven verschillende soortenaardappelen, witte, rode en gele uien, Walla Walla uien, appelen, zoeteaardappelen en yam. Backstrom zegt dat een grotere bewustwording rond depraktijk van de conventionele teelt de vraag naar biologisch versterkt. Demeerderheid van hun telers zijn in het noordwesten, waar het Farmer's Own merkbegonnen is, maar met de toename van de afzetlocaties van Charlie's Produce iser ook verbreding gekomen in de spreiding van aangesloten telers. Alle telersbevinden zich binnen een dag rijden van de supermarkten.

Kansen voor kleine telers om uit te breiden
Een goede partnerteler zou iemand zijn die mogelijkheden zoekt omhun afzet te verbreden en bereid is om de sprong te maken van een farmer'smarket naar de groothandel. "Daarnaast is ook de kwaliteit van hun teeltprocesbelangrijk," zegt ze. De meeste telers hebben al 20 tot 25 jaar voor het Farmer'sOwn merk geproduceerd. "Met dat de algemene vraag naar bio toeneemt bij degewone consument, gaan ook retailers en foodservice bedrijven meer en meer verschuivenin hun selectie van biologische AGF."

Op dit moment zijn alle items goed voorradig en Backstrom steltdat ze ieder jaar de selecties verder uitbreiden gebaseerd op de trends. "Boerenkoolwerd vroeger gebruikt om gewasrotatie te borgen, maar nu IS het de rotatie en devraag overstijgt altijd het aanbod," zegt ze. Het volgen van de trends is ookbelangrijk in het gesprek met de telers. "We helpen hen om de overstap temaken, zodat wat zij telen ook aansluit op de vraag. Of anderzijds helpen wehen wanneer producten uitfaseren."


Voor meer informatie:
Devan Backstrom
Charlie's Produce
Ph: 206.577.9796