Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Italiaans product ondanks groei nog een nicheartikel
"„Biohandelaren en gastronomie zeer geïnteresseerd in monniksbaard"
Monniksbaard is een uniek kruid dat enkele jaren geleden nog nauwelijks te krijgen was in Duitsland, maar inmiddels steeds vaker opduikt. Vooral weekmarkthandelaren, gespecialiseerde biowinkels en - niet in de laatste plaats - de hogere gastronomie hebben reeds hun interesse in het Italiaanse product getoond. Desondanks is het momenteel nog een nicheproduct.
Een uitgesproken smaak zoals daslook of bieslook heeft de Roscano Agretto (Italiaanse productnaam) volgens deskundigen niet. Qua uiterlijk en presentatie is monniksbaard echter eenvoudig met gebruikelijke look- en kruidensoorten te vergelijken. Want ook monniksbaard wordt gewoonlijk in bundels van 150 gram aangeboden, gepresenteerd met tien bosjes bij elkaar in houten kistjes of IFCO-kistjes. Per bosje ligt de gemiddelde (groothandels)prijs momenteel tussen 1,40 en 1,50 euro.
'Geen hardloper'
"We hebben het product in 2016 in het assortiment opgenomen en merken dat vooral weekmarkthandelaren en restaurants erin geïnteresseerd zijn. Men kan het enigermate vergelijken met producten zoals Toscana-kool en kleurrijke bietensoorten'', zegt Marie Pigors, verkoopleider van Naturkost Kontor Bremen. Dit jaar was het aanbod binnen anderhalve week uitverkocht vanwege de grote productuitval. Marie: "Circa één derde van de producten kwam niet door onze kwaliteitscontrole aangezien monniksbaard snel verdroogt.''
Hoewel men bij Naturkost Ernst Weber geen noemenswaardige kwaliteitsproblemen op heeft gemerkt, bevestigt ook de verantwoordelijke inkoper Giuseppe Geraci de seizoenaliteit van het product. De gespecialiseerde groothandel neemt monniksbaard van een partnerbedrijf ten zuiden van Rome af. "We bieden monniksbaard normaal gesproken van eind januari tot en met april aan, echter slechts in beperkte hoeveelheden. Het is momenteel nog geen hardloper, maar een nicheproduct dat men vooral in gespecialiseerde biowinkels vindt.'' Onder andere vanwege de relatief neutrale smaak denkt Giuseppe dat de vraag naar monniksbaard in de komende jaren zou kunnen toenemen.