Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Minder concurrentie voor Spaanse cherrytomaat verwacht vanuit Centraal-Europa en Italië

"Europese supermarkten moeten verschillende tomaten weten te onderscheiden"

De prijzen van cherrytomaten zijn dit seizoen tot op heden niet erg goed: ze zijn gematigd en gecontroleerd door grote supermarkten. Het zou echter kunnen dat de markt in de komende weken ten goede verandert.

"We verwachten dat de prijzen in de komende weken een beetje stijgen aangezien wordt verwacht dat er minder cherrytomaat in Centraal-Europa zal zijn in vergelijking met vorig jaar", vertelt David Caparrós, van Balcón de Níjar in Almeria. "We verwachten ook dat de maanden mei en juni dit jaar beter zullen zijn dan vorig jaar. Toen waren ze namelijk vrij slecht. Daarnaast hebben onze late aanplanten meer opgeleverd dan gebruikelijk is in deze tijd, dus we zullen een goede oogst hebben en hopelijk ook tegen een betere prijs", voegt hij toe.



De Italiaanse cherrytomaten concurreren momenteel met de Spaanse. Het weer in Italië is op het moment echter erg ongunstig met vorst die de oogst zou kunnen aantasten. Er wordt verwacht dat in de komende weken de opbrengst van de Italiaanse cherrytomaat zal dalen. 

De komende weken zullen bepalend zijn aangezien Europa dan begint met de overgang van de Spaanse teelt naar de lokale teelt. "Iedere keer wordt deze trend sterker: de Europese ketens zetten meer in op het lokale product zodra dit beschikbaar is. Ook breidt de periode waarin de lokale telers hun producten aanbieden, zich steeds verder uit. Een uitzondering daarop zijn de maanden juli en september, dan is er minder druk", licht de exporteur toe.



Het bedrijf in Almeria specialiseert zich in de teelt en verhandeling van biologische cherrytomaten. "Sinds 2007 is al onze teelt biologisch. Het hele jaar rond bieden we pruimtomaten en ronde tomaten aan en ook bijna gedurende het hele jaar trostomaten. Ook telen we tussen december en juni trostomaten en andere producten zoals erwten, courgette en watermeloen". De belangrijkste markten voor de cherrytomaten zijn Duitsland en Nederland, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Scandinavische landen, Frankrijk, Portugal, Tsjechië, etc. "In de afgelopen jaren hebben we een grote groei opgemerkt in de vraag vanuit Nederland, zowel voor de lokale productie als voor wederuitvoer".

Om smaakvolle tomaten aan te bieden, moeten retailers ze weten te onderscheiden

In de afgelopen jaren lijkt de cherrytomaat een 'commodity' te zijn geworden. "Er wordt veel gezegd dat het belangrijk is om in te zetten op de smaakvolle varianten, maar er zijn verschillende nuances die begrepen moeten worden. Het is belangrijk om productieve soorten te vinden die kunnen compenseren voor verliezen, helemaal in de biologische teelt. En als we soorten aanbieden met meer smaak maar met een lagere opbrengst, moeten de supermarkten in staat zijn om prijzen te bieden die de telers compenseren voor deze verliezen".



"Daarom vind ik dat de consumenten zich bewust zouden moeten zijn van wat ze kopen. Daarvoor is het nodig dat de ketens meer informatie bieden over de verschillende soorten. We kunnen wel een heel goede tomaat naar de markt sturen, maar als de retailers geen onderscheid maken, weet de klant niet of het nu type A, B, of C was als hij dezelfde soort nog eens wil kopen. Er moet ook worden opgemerkt dat een goede variëteit verschillende smaken kan hebben, afhankelijk van het gebied waar de tomaat geteeld is, de soort grond, het water, het beheer en vele andere factoren. Het is niet zo makkelijk als het lijkt".

Productie van ronde cherrytomaat stabiliseert, groei voor pruimtomaat

Volgens David Caparrós blijft de vraag naar biologische cherrytomaten groeien, hoewel het aanbod ook toeneemt.

"We zien een zekere stabilisatie in de groei van de vraag naar ronde cherrytomaten. De teelt van pruimtomaten blijft echter ieder jaar toenemen. We hebben opgemerkt dat er in de laatste jaren een grotere vraag is naar pruimtomaten vanuit Duitsland en Nederland. Deze tomaat is vaak smakelijker en heeft een hogere Brix-waarde. Met de toename van de productie wordt het prijsverschil echter steeds kleiner".



Tendens naar grotere verpakkingen

"We werken met allerlei soorten verpakkingen. Hoewel je zou verwachten dat de tendens richting kleinere verpakkingen gaat, kunnen we zeggen dat in het geval van cherrytomaten eerder het tegenovergestelde het geval is. In Nederland bijvoorbeeld, is er een vraag naar verpakkingen die variëren tussen de 200 en 400 gram. Supermarkten neigen zelfs naar die van 500 gram in de biologische productie om zo de kosten omlaag te brengen".

Voor meer informatie:
David Caparrós
Balcón de Níjar
T: +34 950 955 936
M: +34 619784 016
david.caparros@balcondenijar.com

www.balcondenijar.com

Publicatiedatum: