Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Greg Reinauer:

“Verticale integratie en geografische spreiding sleutels tot succes”

Tholen – Hoewel een verticaal geïntegreerde organisatie risico's met zich meebrengt, vormt dat ook de sleutel tot succes. Dat betogen Greg Reinauer (Tom Lange Company) en Greg Thorne (Seven Seas). Dat geldt ook voor geografische spreiding. Zo had bijvoorbeeld de Russische boycot een negatief effect, maar lagen er ook kansen voor het Amerikaanse bedrijf.

"Het is zeker belangrijk om een verticaal geïntegreerd bedrijf te hebben," betoogt Greg Reinauer, directeur van Tom Lange Company, het moederbedrijf van Seven Seas. "Dat is de sleutel tot succes. We streven er naar de volledige keten, van het land tot op het bord, in handen te hebben. Dat stelt ons in staat om de producten aan onze klanten te leveren die ze willen en op het moment dat ze het vragen. Daarnaast krijgen telers een goede prijs voor de producten." Seven Seas vertegenwoordigt de internationale tak van Tom Lange Company, een bedrijf in eigendom van de werknemers dat sinds 1960 bestaat.


Big 5 is één van de labels van Seven Seas.

Risico's en kansen
"Een verticaal geïntegreerde onderneming komt ook met risico's," erkent Greg Thorne, CFO van Seven Seas. Veel risico's kunnen tot op zekere hoogte gecontroleerd worden, maar bijvoorbeeld het weer en marktrisico's zijn oncontroleerbaar. De droogte in de Zuid-Afrikaanse Kaapregio is een recent voorbeeld. "We kunnen bijvoorbeeld het weer niet beïnvloeden, maar we kunnen wel de risico's beperken door een divers portfolio dat zowel productie, logistiek als handel omvat," vertelt Thorne.

De Russische boycot had een tweeledig effect op Seven Seas. Sinds Rusland in 2014 de grenzen sloot voor onder andere groenten en fruit uit Europa, heeft het bedrijf zowel een negatief als een positief effect gezien. "De markt kromp voor export vanuit Europa naar Rusland, maar we hebben ons eigen kantoor in Rusland. Daardoor lagen er ook kansen," legt Reinauer uit. "De binnenlandse productie van kasgroenten is sterk gestegen als gevolg van de boycot en door onze aanwezigheid in die markt konden we profiteren van nieuwe kansen. Ook onze aanwezigheid in andere landen, zoals Zuid-Afrika, Peru en Argentinië leverde ons alternatieve sourcing landen voor Rusland op," vertelt Reinauer. Thorne voegt toe: "Dankzij ons wereldwijde netwerk worden we beschermd voor de extreme gevolgen van gebeurtenissen in een markt. Zoals het spreekwoord zegt: we wedden niet op één paard."

Zoveel markten, zoveel eisen
"Naar volume is Noord-Amerika de belangrijkste markt. Daar hebben we onze basis," vertelt Reinauer. "Maar ons hele portfolio is even belangrijk. We verhandelen onze producten wereldwijd." Binnen dat portfolio vallen onder andere Azië, Midden-Oosten, Rusland en Europa. "We hebben kantoren in verschillende markten en elke markt wordt beïnvloedt door verschillende factoren. De binnenlandse productie en de economische situatie zijn twee factoren die de markt beïnvloeden," legt Reinauer uit.

De Aziatische markt wordt steeds belangrijker, maar de eisen zijn specifiek. "Deze markt staat bekend om de hoge kwaliteitseisen en de specifieke verpakkingswensen," vertelt Reinauer. "Aziatische consumenten zijn bereid om meer te betalen voor kwaliteit, maar ze vragen een specifieke maat en verpakking en het uiterlijk van de producten moet perfect zijn. Als je niet aan die eisen kunt voldoen, heeft het geen zin om het naar Azië te exporteren."

Nieuwe oorsprongslanden in opkomst
Dat geldt niet alleen voor de afzetmarkten. Seven Seas importeert uit verschillende landen en houdt ondertussen nieuwe mogelijkheden in de gaten. "Latijns-Amerika en Afrika zijn belangrijk origines in ontwikkeling," vertelt Reinauer. "We hebben sinds 2001 een kantoor in Zuid-Afrika en we hebben langdurige relaties met telers in bijvoorbeeld de Dominicaanse Republiek en Marokko.

"De wereldbevolking groeit terwijl de beschikbare landbouwgrond afneemt door de concurrentie uit andere sectoren, zoals de biobrandstoffenindustrie," signaleert Thorne. Hij ziet dit als een belangrijke uitdaging voor de sector. "De sector wordt uitgedaagd om meer groenten en fruit te telen op minder grond. Reinauer vat de uitdagingen samen in drie woorden: "Land, arbeid en water. Deze uitdagingen het hoofd bieden vraagt een verticaal geïntegreerde onderneming en een geografische spreiding van belangen."

More information:
Tom Lange
Greg Reinauer
T: +217 786 3196
greinauer@tomlange.com
www.tomlange.com

Seven Seas
Greg Thorne
T: +217 786 3163
Gthorne@sevenseastlc.com
www.sevenseasfruit.com