Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Said Belhassan, Unitmanager vers bij Albert Heijn

"De gesloten keten is onze kracht"

Tholen - De 'Russische beer' is goed nieuws voor de wintergroenten. Volgende week kunnen de schaatsen waarschijnlijk uit het vet vanwege de verwachte oostenwind die de Siberische kou zal brengen. De vraag naar erwtensoepingrediënten en stamppotgroenten gaat naar verwachting ook aantrekken. Said Belhassan, Unitmanager vers bij Albert Heijn heeft de beschikbaarheid van die groenten al op zijn netvlies staan. "We houden de weersverwachtingen altijd goed in de gaten", vertelt hij. De aardappelen voor de winterse stamppotten kunnen consumenten sinds deze week gemakkelijker uitzoeken. In het vernieuwde aardappelschap dat Albert Heijn onlangs introduceerde, zijn de geschikte soorten per toepassingen via informatiekaartjes en duidelijkere navigatie makkelijker te vinden.


Said Belhassan voor het smaakmakerschap

Wat eten we vandaag?
Gemak en inspiratie, daar draait het voor Said om op de AGF-afdeling. "Iedereen heeft elke dag dezelfde vraag: "Wat eten we vandaag?" Verspakketten spelen heel goed in op die behoefte van de consument. De pakketten bevatten alle AGF-ingrediënten plus kruiden om in een half uur een maaltijd mee klaar te maken. "We zijn daar een aantal jaar geleden mee gestart en zetten er volop op in. Dat zie je terug in ons marktaandeel: met 80% zijn we marktleider. Dit jaar willen we verdubbelen in het aantal soorten maaltijdpakketten en ook pakketten voor kleine huishoudens introduceren."


Voorbeeld van vernieuwde schapnavigatie

Telen en verwerken op maat
De maaltijdpakketten worden ontwikkeld in samenwerking met Bakker Barendrecht, telers, consumenten en koks. "Voor de ideeën, uitvoering en smaak betrekken we consumentenpanels en koks. Voor de inhoud gaan we in overleg met onze toeleveranciers want de producten moeten aan bepaalde specificaties voldoen, een afgepaste hoeveelheid voor 3-4 personen en moeten in de doos passen. Je kunt geen halve bloemkool toevoegen omdat dat kwaliteitsproblemen gaat geven. Onze telers zorgen ervoor dat ze die kleine bloemkoolmaten leveren en ook bijvoorbeeld kortere komkommers die in de doos passen."


Pureersoepen van Albert Heijn

Samenwerking is het sleutelwoord voor Albert Heijn bij de ontwikkeling van verspakketten maar ook bijvoorbeeld bij het ontwerp van het aardappelschap waarover AGF eerder deze week berichtte. "Onze gesloten keten is echt uniek in de wereld en daar ben ik trots op. Ketenregie is onze kracht, we zijn daar 30 tot 40 jaar geleden al mee begonnen. We delen alle gegevens in de keten en telers kunnen hun productie precies afstemmen op wat wij verkopen. Andersom werkt het ook: als hun oogsten boven verwachting goed zijn en er teveel product is, plannen wij een actie in." De samenwerkingsverbanden in de keten zijn er zowel in Nederland als in derde landen. "Voor citrus bijvoorbeeld werken we al 55 jaar samen met Martin Navarro."


Said brengt een toast uit op het vernieuwde aardappelschap waar AGF eerder deze week over berichtte

Innoveren door samenwerking
Innovaties bij Albert Heijn komen meestal uit de interne koker. Door nauwe samenwerkingsverbanden lukt het om snel en vaak te innoveren. Bij een bezoek aan een beurs als Fruit Logistica waar ook veel nieuwe concepten worden geïntroduceerd, gaat de belangstelling van Said daar niet in de eerste plaats naar uit. "Als ik Fruit Logistica bezoek, kijk ik vooral naar de nieuwe rassen. Albert Heijn is voortrekker in innovaties. Dit jaar willen we net als vorig jaar 250 innovaties doorvoeren. Niet elke innovatie lukt natuurlijk. Een voorbeeld van een geslaagde innovatie is de pureesoep. Aan groenten- en fruitspreads sleutelen we nog."


Het kruiden en smaakmakerschap

"We willen biologisch aan ons binden"
In het biologische segment zijn minder innovaties maar wel een groeiende markt. "Bio groeit sterk, maar niet overal even hard. In stedelijke gebieden is er wat meer groei maar de afzet wisselt op winkelniveau. In 250 van onze winkels, waar er echt vraag is naar biologische AGF, bieden we het gebundeld aan." Beschikbaarheid is in biologisch een issue. "Gesprekken over omschakelen naar biologisch of uitbreiden met onze bestaande telers zijn gaande. Omschakelingstrajecten hebben tijd nodig, zeker 3 jaar. We proberen daarom ook nieuwe biologische telers aan ons te binden."


Detail uit het kruiden en smaakmakerschap

Verser aanbieden online AGF
Wat ook een vlucht neemt binnen Albert Heijn zijn de online verkopen van AGF. "We zijn afgelopen jaar 30 procent harder gegroeid dan verwacht. Dat heeft me echt verbaasd. De laatste 2 – 3 jaar zijn we achter elkaar gegroeid maar we hebben nu echt het vertrouwen gekregen van de consumenten. Er worden veel herhaalaankopen gedaan. We kunnen kwalitatief goede AGF thuisbezorgen. Wat daarbij erg heeft geholpen is dat we vanuit Bakker Barendrecht direct aan de homeshops leveren en dat deze stroom niet meer langs het distributiecentrum gaat. De klanten krijgen dus een verser product."


Overzicht van een deel van de AGF-afdeling van een Albert Heijn in de Rotterdamse wijk Kralingen

De beste?
De groei in verspakketten, online en bio maakt dat Albert Heijn marktleider is in AGF-omzet. Willen ze dan ook niet de beste zijn in groenten en fruit? "Ik spreek niet over andere winkels en kijk vooral naar Albert Heijn. We groeien harder dan de markt, dat blijkt uit de onlangs beschikbaar gekomen cijfers van Nielsen. Financieel zijn we dus de beste. Onze AGF ligt dagelijks op 5 miljoen bordjes. Hoe meer ik verkoop, hoe gezonder Nederland wordt. Daarom doen we ook ons best om onze klanten meer groenten en fruit te laten eten. Via onze innovaties willen we dat echt makkelijker maken. Ik zie nog veel potentie om het aandeel groenten en fruit uit te breiden. Healthy snacken in de tussendoor momenten om 10 uur en 16 uur: Daar willen we verder op inspelen", besluit Said.