Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
"Duitsland: "Categorie bewerkte aardappelen heeft zich sterk ontwikkeld"
De Duitse consumenten hebben in de afgelopen jaren veel nieuwe producten leren kennen in de aardappelcategorie. Ondanks deze trendartikelen zoals kleurrijke aardappelen en bijvoorbeeld ook de zoete aardappel staan vooral de heel gewone aardappelproducten in de focus bij de klanten. Aardappeldistributeur Friweika uit Sachsen merkt echter dat de trend ook in de aardappelcategorie in de richting van eenvoudige producten die niet veel werk kosten gaat.
Het portfolio van Friweika is in de loop der jaren constant uitgebreid en bestaat inmiddels uit meer dan 80 aardappel- en uienproducten. Zowel de verpakte rauwe aardappelen alsook de verwerkte aardappelen worden in heel Europa geleverd. Hoewel de smaken per deelstaat en land verschillen, is de vraag naar geschilde en verwerkte aardappelen zeer groot, aldus verkoopleider Erik Richter. "Over het algemeen kan men zeggen dat de convenience categorie zich vooral in de afgelopen jaren sterk heeft ontwikkeld.''
Verkoopleider Erik Richter toont de aardappelproducten van Friweika
Concurrentie
De aardappel blijft nog altijd een onvervangbaar basisproduct ondanks het grote aantal soortgelijke producten zoals de zoete aardappel. Friweika gelooft echter niet in het concurrentievermogen van de zoete aardappel. De grootschalige verkoop van het nicheproduct is niet het vakgebied van het bedrijf, aldus Erik. "We hebben een keer een gratin van zoete aardappel uitgeprobeerd, maar deze kon niet overtuigen en werd daarom ook niet verder ontwikkeld.''
Ergens anders in Duitsland wordt momenteel vol geëxperimenteerd met de teelt van kleurrijke, vaak oeroude aardappelrassen. 'Die Bayerische Kartoffel GmbH' heeft bijvoorbeeld de blauwe St. Galler uit de vergetelheid gehaald. Ook op dit gebied zijn de telers in Sachsen eerder terughoudend aangezien het ook hier om een nicheproduct gaat dat in eerste instantie interessant is voor de weekmarkten. Erik: "De teelt is volgens ons te duur in verhouding naar de vraag. Sinds acht jaar hebben we echter aardappelras Laura met rode schil in het assortiment, deze wordt heel goed ontvangen door de klanten.''
Erik Richter en plaatsvervangend bestuursvoorzitter Marko Wunderlich aan de beursstand op de Fruit Logistica
Naast de opkomst van concurrerende producten bestaat er momenteel echter ook een heel andere bedreiging voor de aardappelhandel. Vanwege de enorm grote oogst zijn er circa 15 procent meer aardappelen dan gemiddeld op de markt. Als gevolg hiervan is de concurrentie groot en zijn de lage prijzen nauwelijks kostendekkend. Erik: "Normaal gesproken zouden de prijzen geleidelijk moeten stijgen, maar de voortekenen zien er eerder slecht uit.''
Links: twee van de populairste productlijnen van het bedrijf uit de categorie verwerkte aardappelen
Rechts: verpakte Laura-aardappelen met een rode schil
Korte afstanden Friweika bestaat sinds bijna vijftig jaar en heeft zich in de loop der jaren gevestigd als een goed presterend aardappel- en uienbedrijf. Circa 25 telers zijn via contractteelt bij de coöperatie in Sachsen aangesloten. De firma hecht waarde aan korte transportafstanden en een goede milieubalans. Friweika beschikt over drie lokale opslagcentra met een totale capaciteit van circa 45.000 ton. De clientèle bestaat vooral uit groothandelsbedrijven, retailers en industriebedrijven in binnen- en buitenland.