Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt papaya

Na de traditionele exotenmaand december in Europa is de markt in de eerste weken van het jaar rustig. De vraag is beperkt in veel Europese landen, al melden Nederlandse handelaren wel dat het een krappe markt is door een vertraagde aanvoer. Vooral de Formosa papaya doet het goed in Europa. Voor Brazilië is Europa dan ook de belangrijkste exportbestemming voor dit ras. Ook in de VS wordt een krapte gemeld, al is de verwachting dat de aanvoer in de komende weken aantrekt.

Zuid-Afrika: vraag naar dikke maten
In delen van Limpopo piekte de papayaproductie in december en januari. Dat is ongebruikelijk aangezien de productie normaal daalt in de hete zomermaanden op het zuidelijk halfrond. De maten vallen klein uit door een combinatie van een koude winter en een hete zomer, waardoor het fruit sneller rijpt.

Daardoor wordt er gezocht naar de grote maten, die goede prijzen opleveren van meer dan 100 ZAR (6,76 euro) per doos. De kleinere maten brengen rond de 52 ZAR (3,50 euro) per doos en 15 ZAR (1 euro) per punnet op. De vraag is stroperig op een aantal markten. Vooral in Kaapstad is een markt voor de grote kalibers dankzij de grote horecasector in de stad.

Voor de maanden februari en maart wordt een krimp verwacht, wat traditioneel tot een tekort op de markt leidt. Vanaf april trekt de aanvoer weer aan als de grotere kalibers aan de markt komen, die in de zomermaanden groeien. De teelt is vooral te vinden in het noorden van het land, waar de maanden december en januari volgens verschillende telers droog waren.



Duitsland: gevlogen papaya zet de toon
De papaya Formosa is momenteel de absolute koploper op de Duitse markt. Deze variëteit wordt voornamelijk uit Brazilië geëxporteerd en domineert in zowel de groothandel als de retail. Daarnaast zijn her en der nog de Solo en Golden verkrijgbaar. Qua prijs-kwaliteit verhoudingen is de markt zeer stabiel, evenals de aanvoer.

Het zijn voornamelijk de papaya's die per vliegtuig worden ingevlogen die de markt domineren. Daarnaast zijn er nog verscheepte papaya's, maar de handelaren geven aan dat de kwaliteit door de duur van het transport zeer wisselvallig is. Tot slot bevestigen de handelaren dat de papaya zich weliswaar nog niet met de mango kan meten, maar dat de vraag wel sinds enkele jaren aanzienlijk stijgt.

Frankrijk: rustige start van het jaar
Er is niet veel volume beschikbaar. Het is dus zeer rustig op de papajamarkt, maar dat is normaal voor januari/februari. Vooral in december kun je heel veel in papaja handelen. De papaja zal in Europa waarschijnlijk altijd wel een exotische fruitsoort blijven, zo verwachten Franse handelaren. "Je houdt ervan of niet." De klimatologische omstandigheden in de teeltgebieden zijn goed.

België biedt beperkte groeikansen
Ook in België heerst een rustige markt. De nadruk in de verkoop ligt op december. De papajamarkt zal nog wel iets groeien, maar heel beperkt. De papaja zal nooit zo populair worden als de mango en de avocado, want veel mensen vinden het niet lekker. De smaak van mango kunnen 9 van de 10 mensen wel waarderen, maar bij papaja is dit bijna omgekeerd, illustreert een handelaar. Met de teelt gaat het goed: in principe is er bijna altijd jaarronde productie. Wel kan flinke regenval de zaak bemoeilijken, maar dat is dit seizoen niet aan de orde. Telers hebben geen last gehad van de orkanen.

Nederland: krappe markt Formosa Papaya's
De vraag naar Formosa papaja's, één van de grootste papaja variëteiten, is momenteel erg groot. Door sterk afwijkende weersituaties en diverse vertraagde binnenkomsten is er momenteel sprake van een zeer krappe markt. Volgens importeurs is de Formosa Papaya is een exoot die steeds populairder wordt bij de consument. Door heel Europa stijgt de consumptie fors. Zij verwachten dat de marktsituatie pas over enkele weken zal verbeteren.

Spaanse sector zoekt naar rassen
De Spaanse sector zoekt naarstig naar een ras dat goed aanslaat in het Spaanse klimaat. Vooralsnog zijn de resultaten met bekende rassen uit Zuid-Amerika onvoldoende. Een teler vertelt dat hij het areaal bijstelde van 600 hectare naar 400 hectare door het ontbreken van een goed ras voor het Spaanse klimaat. De papaya wordt sinds 2016 in het land geteeld, vooral in de regio's Almeria, Malaga en Murcia. Op de Canarische eilanden wordt het tropische fruit al langer geteeld, maar de volumes zijn beperkt. Naar verwachting neemt de teelt in Spanje een vlucht als er een goed ras gevonden wordt. Een grote coöperatie laat weten dat het aantal aangesloten papayatelers de afgelopen jaren snel is gestegen, van nog geen 10 tot 35. Daarmee wordt een productie van 2.000 ton per jaar geraamd.

Israël: papaya blijft een exoot
Papaya's brengen in de supermarkten momenteel 3,30 euro per kilo op. Voor de biologische en premium papaya wordt dieper in de buidel getast. Die gaan over de toonbank voor 5 euro per kilo. De prijzen zijn gelijk voor importpapaya, al is de aanvoer van dat fruit wisselvallig en de volumes klein. Er zijn periodes waarin er geen papaya geïmporteerd wordt.

De papaya blijft een exoot in de Israëlische schappen, hoewel de bekendheid verder toeneemt, De consumptie blijft echter laag en als gevolg daarvan is de markt klein. Wel is er en niche in de markt in combinatie met de Thaise keuken en Thaise speciaalzaken. Die vraag wordt vervuld door enkele lokale telers, aangevuld met import.

Het klimaat in Israël is in het grootste deel van het land niet geschikt om papaya te telen. Er zijn pogingen gedaan om rassen te importeren die gedijen in de hete zomers en relatief koele winters, maar tot nu toe was dat niet succesvol. De focus is daarom verlegd naar ontwikkelen van nieuwe rassen. Onder andere dankzij kassen en netten is het mogelijk om het tropische fruit in Israël te telen. Die teelt is vooral te vinden in de kustgebieden, waar telers ook al jaren ervaring hebben met de bananenteelt. In die teelt worden vergelijkbare technieken gebruikt. Desondanks blijft het areaal steken op minder dan 10 hectare in totaal.

VS: krappe aanvoer en goede vraag
Het volume Mexicaanse papaya loopt terug, maar naar verwachting wordt binnenkort een kantelpunt bereikt. "De aanvoer van papaya is krap," vertelt een handelaar. "In de komende weken zullen onze volumes weer aantrekken." In januari was er minder product beschikbaar, wat samenviel met een grotere oogst in de eerste helft van het seizoen. De papaya wordt ingevoerd uit de Mexicaanse regio's Colima, Campeche, San Luis en Veracruz.

De vraag naar het tropische fruit blijft stijgen in de hele VS. "De consumptie gaat stijgen als de temperatuur stijgt," vertelt een handelaar. "De meeste Amerikanen zien papaya als een tropisch product voor het voorjaar en de zomer." De grootste uitdaging om de categorie te laten groeien, is om consumenten te bewegen een papaya te proberen.

Prijstechnisch hebben de handelaren geen klagen. Nadat vorig jaar de markt in januari instortte door een overschot, is de prijs dit jaar hoger door de krapte op de markt. Ook voor de rest van het jaar wordt een stabieler volume verwacht. De transportkosten spelen de sector wel parten.

Brazilië ziet export naar Europa stijgen
De Formosa papaya heeft enkele goede maanden achter zich ten opzichte van andere rassen. Met uitzondering van de maanden mei en juni werd een groter volume geëxporteerd. Ook de prijs lag in november gemiddeld hoger dan voor andere rassen. Hoewel het land als een van de grootste producenten van papaya te boek staat, wordt slechts een klein percentage geëxporteerd. Het grootste deel van de oogst blijft op de binnenlandse markt. Het zijn de regio's Espírito Santo en do Rio do Grande do Norte waar de meeste papaya's voor de export geteeld worden. Ongeveer 60% van het daar geteelde volume wordt naar Europa verscheept. Het gaat dan vooral om de Formosa, waarvoor de vraag stijgt. Daarnaast hebben deze regio's een logistiek voordeel door de nabijheid van grote havens. Europa is tijdens de herfst- en wintermaanden op het noordelijk halfrond de belangrijkste markt voor de papaya. Tussen 2011 en 2016 steeg de export naar Europa met 40% vanuit Brazilië.

In de noordelijke gebieden, waaronder Espírito Santo en in het zuiden van Bahia, werden problemen met schimmels gemeld, ondanks de kleine hoeveelheid neerslag deze maand. De toegenomen ziektedruk viel vooral samen met een reductie van de pre-harvestmiddelen. De problemen speelden vooral bij telers van de Hawaiian papaya.

Mexico promoveert papaya tot 'strategic fruit'
In een plan van de regering om de economie minder afhankelijk te maken van één handelsrelatie en meer diverse markten te kunnen bedienen, worden een aantal producten aangemerkt als 'strategisch'. Naast blauwe bessen, ananas en bramen staan papaya's op deze lijst. De laatste jaren is er al geïnvesteerd in de teelt van deze gewassen in Colima. Voor papaya's is de regio uitgegroeid tot de tweede producent binnen Mexico, met een aandeel van 18%. Volgens cijfers is de productie in Colima tussen 2010 en 2016 met 13,4% gestegen van 51.375 ton in 2010 naar 108.996 ton in 2016. Ook de opbrengst verbeterde met 1,8% per hectare.