Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe RX 20 elektrische vorkheftruck

STILL heeft zijn bestseller compleet nieuw vormgegeven. "De vernieuwde RX 20 is aanzienlijk compacter, preciezer en meer ergonomisch dan de vorige versie. Tevens levert de truck betere prestaties en is hij uitgevoerd met slimme assistentiesystemen. De gebruiker kan niet alleen uitkijken naar een breder inzetscala voor de populaire elektrotruck, maar bovenal naar maximale omslagprestaties bij een optimale energie-efficiëntie." 



"De nieuwe RX 20 elektrische vorkheftruck zet een nieuwe benchmark. We laten zien hoe optimale omslagprestaties en een hoge beschikbaarheid bereikt kunnen worden door alle relevante truckkenmerken perfect op elkaar af te stemmen. Zo bieden we onze klanten vandaag al de benodigde efficiency voor de uitdagingen van morgen", stelt Thomas A. Fischer, Managing Director Verkoop, Marketing en Service (CSO) bij STILL GmbH. "Tegelijkertijd resulteert de aandacht die we hebben besteed aan lage inzetkosten in een nieuwe norm met betrekking tot de total cost of ownership (TCO)."

De nieuwe RX 20-serie telt in totaal 13 trucktypen - zeven driewielers en zes vierwielvorkheftrucks - en is ontworpen voor lasten van 1,4 tot 2 ton met een lastzwaartepunt van 500 mm. De slimme allrounders zijn ideaal voor een gecombineerde binnen- en buiteninzet en transporteren goederen met een maximale rijsnelheid van 20 km/u snel en veilig, ook over langere afstanden. De elektrotrucks doen qua prestaties dan ook niets onder aan verbranders. Ook bij de in- en uitslag van goederen op grote hoogten bewijst de RX 20 zijn kracht. De RX 20-16L heft bijvoorbeeld een last van 1,6 ton met een maximale hefsnelheid van 0,53 m/s tot een hefhoogte van 7.900 mm.

De efficiënte energiebundel is ontworpen voor een breed inzetscala en is eerste keus waar hoge prestaties en maximale beschikbaarheid in een intensieve twee- of drieploegendienst vereist zijn. Denk daarbij aan de logistiek, de automobielbranche, de chemiesector, de rubber- en kunststofindustrie, maar ook aan de levensmiddelenbranche. Het extreem compacte ontwerp maakt de RX 20 met name ook interessant voor inzetsituaties met smalle gangpaden, zoals bij drankenhandels en bouwmaterialenmarkten, op de expeditievloer van het magazijn, tijdens het laden en lossen van vrachtwagens en containers en bij inrijdstellingen en magazijnen met blokstapeling.

De verbeteringen zitten in de details
"De truck heeft een volledig nieuwe aandrijfmodule, waarin twee ingekapselde onderhoudsvrije driefasige tractiemotoren met actieve koeling en een nieuwe converteergeneratie zijn geïntegreerd. Het resulteert: hoge en betrouwbare prestaties, óók op hellingen. De voorwielaandrijving geeft de RX 20 een uitstekende tractie. Afhankelijk van de nominale hefcapaciteit, kan de truck probleemloos hellingen tot wel 20 % aan met maximale belasting. Verder zijn acceleratie, rijprestaties, hefsnelheden en elektrisch remmen (van rijrichting veranderen) verbeterd, waardoor de trucks duidelijk wendbaarder zijn dan hun voorgangers."

Per rijprogramma kunnen snelheid, acceleratie en elektrisch remgedrag bij het wisselen van rijrichting naar wens worden ingesteld.



Hoge manoeuvreerbaarheid en compactheid: de nieuwe RX 20 is beduidend compacter. STILL voldoet hiermee aan de vraag naar minimale gangpadbreedtes en doorrijdhoogtes, zonder in te leveren aan arbeidsruimte voor de bestuurder. Voor inzetsituaties waar ultracompacte trucks met een hefcapaciteit van 1,4 of 1,6 ton nodig zijn, vormen de uiterst wendbare RX 20-14C en RX 20-16C een goede keuze. Het extra kort chassisframe maakt het manoeuvreren met deze trucks eenvoudiger, waardoor smalle gangpaden mogelijk zijn en er tegelijkertijd toch kan worden gewerkt met een grote accucapaciteit (625 Ah).

Bij de vierwielers maakt een combi-pendelas smalle gangpaden mogelijk. De gangpadbreedte is bij de driewielers, vergeleken met hun voorgangers, tot 29 mm smaller. Bij de vierwiel elektrotrucks is de winst zelfs 171 mm.

Met een hoogte van 2.035 mm zijn de nieuwe RX 20's in standaarduitvoering reeds geschikt voor inzet in containers. Voor inzetsituaties met extreem lage doorrijdhoogtes, of voor inzet in goederenwagons, zijn de trucks leverbaar met een beschermdak van slechts 1.949 mm.

Nieuw accuconcept verhoogt beschikbaarheid
De standaard 48 Volt elektrische vorkheftrucks kunnen nu worden uitgerust met 625 Ah accu's in A- of B-circuits, waardoor ook bestaande accupools kunnen worden blijven gebruikt, en de – afhankelijk van de specifieke inzet – de voordelen van de betreffende accu's kunnen worden benut. STILL realiseert de grote accuvariatie met het nog steeds unieke dubbele batterijcompartiment.

Het dubbele batterijcompartiment, biedt de klant de zekerheid dat de trucks ook in de toekomst optimaal uitgerust zijn, aangezien ook nieuwe technologieën, zoals lithium-ion accu's in het compartiment kunnen worden opgenomen. Vooral voor de extreem intensieve inzet, waar maximale inzetbaarheid vereist is, biedt deze efficiënte technologie volop voordelen, onder andere dankzij de mogelijkheid om probleemloos tussenladingen uit te voeren.

Met een Li-Ion-accu (49 kWh) heeft de RX 20 het grootste bereik in zijn klasse. Indien gewenst kan de klant zelfs wisselen tussen lood-zuur en Li-Ion-accu's. Net als bij eerdere modellen, vormt het snel en eenvoudig zijdelings wisselen van de accu met behulp van een pallettruck een essentiële succesfactor bij de RX 20. Ritten naar het centrale acculaadstation vervallen en de tijdwinst betaalt zich volledig uit in een nóg productiever arbeidsproces.

Een blikvanger in een modern en strak jasje: STILL heeft veel nadruk gelegd op hoogwaardige materialen en een robuuste constructie. Kunststof componenten zijn grotendeels vervangen door staal. Zo is de batterijdeur versterkt en zijn alle (nood)verlichtingen beschermd door stevige stalen platen.

Ook de mast is geoptimaliseerd, waarbij STILL slim heffen met optimaal doorzicht wist te combineren. Buig- en torsiebestendige mastprofielen maken een veilige en snelle handling van de last mogelijk, zelfs bij zware lasten met hogere restdraagvermogens. De RX 20 biedt een uitstekend zicht op de last; niet alleen bij telescoopmasten, maar vooral ook bij drievoudige masten. De nieuwe masten worden gekenmerkt door een slank genest profielpakket en het gebruik van C-profielen in de buitenmast. De hefcilinders zijn achter de profielen geplaatst, zodat de bestuurder een goed zicht heeft door én langs de mast.

Daarnaast is het beschermdak aangepast voor een optimaal zicht rondom. Alle spijlen zijn smaller dan de afstand tussen de ogen van de bestuurder, zodat er geen schaduw ontstaat. Het vrije zicht naar boven maakt een snelle en veilige in- en uitslag van goederen mogelijk, ook op grotere hoogtes.

"Een individueel en gebruiksvriendelijke ontwerp van de truck, inclusief de werkplek van de bestuurder, is van groot belang. Het heeft immers direct invloed op de omslagprestaties, de efficiëntie, de veiligheid en de motivatie van de bestuurder", weet Fischer.

De instaphoogte is met ongeveer 60 mm verlaagd. De werkplek zelf is 50 mm lager. De cabinehoogte aan de binnenkant is daarentegen met 16 mm vergroot en geeft zelfs grote bestuurders veel hoofdruimte. Een grote handgreep, een rubberen antislipmat en een handige loopvlakrand verhogen de veiligheid tijdens het op- en afstappen.

Rondom de pedalen heeft STILL veel vrije ruimte gecreëerd, zodat veilig werken – ook met grote veiligheidsschoenen – niet in gevaar komt. De pedalen zijn laag en op vrijwel dezelfde hoogte gepositioneerd om het voetenwerk tijdens de bediening te minimaliseren. 

STILL heeft het geluidsniveau van de trucks aanzienlijk gereduceerd. Vooral het geluid van de hef- en stuurpomp zijn beduidend verminderd. Talrijke opbergmogelijkheden completeren het nieuwe concept van de bestuurderswerkplek.

Precisie verhoogt veiligheid en prestaties: STILL EASY Control, een volledig nieuw ontwikkelde display- en bedieneenheid, fungeert als beveiligings- en communicatie-centrum. Het volledig grafische kleurendisplay met automatische helderheidsregeling wordt beschermd door een krasvrij oppervlak. De bestuurder ziet in één oogopslag alle truckparameters, zoals rijsnelheid, hellingshoek van de mast, batterijstatus en energieverbruik. Tevens heeft hij via het intuïtieve menu en voorkeuzetoetsen direct toegang tot de rij- en hefprogramma's, de indicatie voor de resterende accuduur en nog veel meer functies. Het display is zelfs met werkhandschoenen makkelijk te bedienen. Een rijrichtingsindicatie op het display verhoogt de omslagprestaties en de veiligheid.

Talrijke hulpfuncties, zoals een indicatie van de stabiliteit status op het display en een snelheidsreductie bij geheven vorkenbord, verhogen de veiligheid en dragen bij aan een nauwkeurige lasthandling. Ook hierdoor stijgen de omslagprestaties en neemt de efficiency verder toe. Uiteraard worden ook reeds eerder geïntroduceerde en bewezen functies, als Curve Speed Control – waarbij de snelheid in bochten automatisch wordt aangepast aan de stuurhoek – op de nieuwe RX 20 toegepast.



"Assistentiesystemen zullen in de toekomst een steeds belangrijkere rol spelen bij het waarborgen van een efficiënte heftruckinzet", legt Fischer uit. "Onze ingenieurs zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen van steeds slimmere oplossingen."


Voor meer informatie:
STILL

Publicatiedatum: