Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Winkeloppervlak supermarkten blijft groeien

Tholen - In 2017 hebben Nederlandse supermarkten weer gewonnen aan marktaandeel, mede dankzij de groei van de AGF-afdeling, blijkt uit cijfers van het IRI. Uit onlangs uitgebrachte cijfers van het GroentenFruit Huis bleek dat Nederlanders gemiddeld minder groenten en fruit aten, wat betekenen deze cijfers voor AGF-speciaalzaken. Helaas worden marktaandeelcijfers van de AGF-detailhandel niet structureel bijgehouden. De laatste cijfers dateren uit 2016, daaruit blijkt dat groente- en fruitwinkels en markthandelaren in groenten en fruit tussen de 7% marktaandeel in aardappelen en groenten pakten en ruim 16% aandeel in fruit.

Inzoomend op het aantal m2 aan winkeloppervlak, is de zien dat supermarkten elk jaar uitbreiden. Locatus, een onderzoeksbureau dat jaarlijks het winkelvloeroppervlakte bijhoudt, geeft aan dat supermarktketen AH inmiddels meer dan een miljoen m2 aan verkoopoppervlakte (1 068 734 m2) bezit. Jumbo volgt op de tweede plaats met 746.030 m2. In 2018 zijn de meeste formules gegroeid met 1 tot 3 winkels. Grootste stijgers zijn Spar (+ 9 winkels) en COOP (+ 20 winkels). De uitbreiding in m2 vindt vaak plaats in stedelijk gebied doordat formules stadswinkels of togo concepten openen.

Locatus houdt ook het aantal m2 van de detailzaken bij. Het aantal AGF-speciaalzaken is in de afgelopen 10 jaar met circa 1/3 afgenomen (huidig aantal is 960). Ook bakkers en slagers verdwijnen uit het straatbeeld maar daar ziet Locatus een toename in filialiseringsgraad, veel zelfstandige ondernemers sluit zich aan bij een keten. In de AGF-branche speelt dat minder, zegt Locatus.


Aantal verkooppunten per branche, bron Locatus

Het gemiddelde winkeloppervlak van een AGF-speciaalzaak is 55 m2. In Zeeland ligt zowel de kleinste als de grootste winkel in groente & fruit. De Fruitsalon in Kwadendamme is 5 m² terwijl Jeroen de Feijter in Terneuzen 450 m² beslaat. Alleen al het appelschap neemt er meer ruimte in beslag dan de gemiddelde groentewinkel in zijn geheel.


Gemiddeld winkelverkoopvloeroppervlak, bron Locatus

Supermarkten hebben gemiddeld 941 m2 aan winkeloppervlak en laten ook een enorm verschil zien tussen de kleinste en de grootste winkel. AH Bio in Utrecht is 30 m² met als tegenpool de Jumbo foodmarkt in Breda, met wel 6.000 m² winkelverkoopvloeroppervlak.

Voor meer informatie:
Locatus Nederland
Arjan Kluin
Pelmolenlaan 10
3447 GW WOERDEN
Tel: +31 (0) 348-490277
www.locatus.nl
arjan.kluin@locatus.com