Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Marktaandeel van AH stijgt naar 35,3%
Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland is gestegen van 35,2% in 2016 naar 35,3% in 2017, gerekend over het hele jaar (bron: cijfers Nielsen). Een nieuw record voor de supermarkt, die in 2017 130 jaar innovatie vierde.
Online en offline topomzet rond feestdagen
Er worden weinig details gegeven over de omzet van de supermarkt. Ahold heeft de cijfers verdeeld onder de groep 'Nederland' waaronder ook Bol.com, Gall & Gall en Etos vallen. Wel wordt gemeld dat verschillende acties succesvol waren en de keten zowel online als in de winkels rond de feestdagen een topomzet heeft geboekt. Online werd in die periode een nieuw record gezet met meer dan 100.000 onlinebestellingen in een week.
In Nederland nam de omzet met 5,8% toen naar 3,7 miljard euro. De omzet van webwarenhuis Bol.com groeide in het vierde kwartaal naar 1,6 miljard euro.
AholdDelhaize
De omzet van het concern AholdDelhaize is in het vierde kwartaal van 2017 met 3,6% gedaald naar 15,8 miljard euro. Dat is voor een deel te wijten aan de zwakke dollar. Zonder wisselkoerseffecten zou de omzet met 1,6% zijn toegenomen. De definitieve resultaten over heel 2017, inclusief winstcijfers, worden op 28 februari gepubliceerd.
In de Verenigde Staten, waar het concern circa 60% van zijn omzet realiseert, daalde de omzet van Ahold USA met 9,3% naar 5,6 miljard euro, mede als gevolg van deflatie en de zwakke dollar. Bij de Amerikaanse ketens van Delhaize daalde de omzet met 7,4% naar 3,7 miljard euro. De vergelijkbare omzet steeg echter wel, bij Ahold USA met 0,6% en bij Delhaize met 1,5%.
In Belgiƫ, waar gewerkt wordt aan een verbetering van de prestatie van de Delhaize-winkels, bleef de omzet vrijwel gelijk op 1,3 miljard euro. De omzet in Centraal- en en Zuidoost-Europa steeg met 4,0% naar 1,55 miljard euro.