Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Unieke sinaasappel populair in gespecialiseerde retail
"„De Cara Cara-sinaasappel is een echte trend"
Al eens van de Cara Cara-sinaasappel gehoord? Dit unieke sinaasappelras ziet er van buiten als een normale sinaasappel uit, maar heeft van binnen mooi rozerood vruchtvlees. De Cara Cara duikt inmiddels overal in de Duitse groothandel en retail op, zo ook bij Gartenbote in het Duitse Gera-Langenberg. Ondanks de continue vraag zijn het vooral gespecialiseerde winkels die enthousiast zijn over het sinaasappelras, bevestigt eigenaresse Anke Ulrich. "Men heeft een bepaalde vakkennis c.q. een bepaald gevoel nodig voor een dergelijk artikel.''
Sinds enkele jaren is de Cara Cara-sinaasappel ook in Duitsland verkrijgbaar, zo ook op de Großmarkt Leipzig. Ongeveer twee jaar geleden proefde Anke de sinaasappelen voor het eerst en daarop besloot ze direct om ze in haar assortiment op te nemen. En niet zonder succes: "Na een trage start is het product inmiddels een echte trend. Ik ben er ook zeker van dat de Cara Cara zich nog verder zal vestigen op de markt." Hoewel de kiloprijs van het sinaasappelras gemiddeld circa 0,20-0,30 euro hoger ligt dan bij normale sinaasappelen is er een goede vraag naar het product. Het is echter geen supermarktartikel, maar een product voor specialisten. "Dat zijn klanten die waarde hechten aan kwaliteit in plaats van kwantiteit. Ze willen zich met specifieke producten onderscheiden van de discounters.''
De Cara Cara-sinaasappelen in het magazijn van Gartenbote
Speciaal assortiment
Desondanks twijfelde Anke in het begin of het hoofdzakelijk in Spanje geteelde ras zich daadwerkelijk zou vestigen. Want de Cara Cara onderscheidt zich niet alleen door een hogere prijs, ook de smaak is anders dan die van een normale sinaasappel evenals de kleur van binnen. Anke: "In eerste instantie ziet de Cara Cara eruit als een normale sinaasappel maar het vruchtvlees heeft een gelijkmatig rozerode kleur, net zoals een grapefruit. Bovendien is de smaak ook relatief zoet in plaats van zuur.''
De Cara Cara-sinaasappel is niet het enige bijzondere product in het assortiment van de groothandelaar. Sinds circa 2-3 jaar heeft Gartenbote ook de zogenaamde aardbeidruif in het assortiment, die inmiddels eveneens in de hele regio Jena-Gera bekend en populair is. "Deze Spaanse fruitsoort is alleen in augustus verkrijgbaar. Ze ziet eruit als een normale wijndruif, maar is qua smaak heel zoet. Deze soort is in de afgelopen twee jaar steeds populairder geworden.''
Met haar rozerode vruchtvlees onderscheidt het sinaasappelras zich van andere sinaasappelen
Gehele bandbreedte
GartenBote werd in 1991 opgericht en wordt tegenwoordig door de tweede generatie gerund. Het middenstandsbedrijf heeft een veelzijdig productpalet met onder andere aardbeien, asperges, lokale groenten en zuidvruchten. Het bedrijf levert aan een zeer gevarieerde clientèle, van snackbars tot aan retailers en restaurants in de regio Gera-Jena.