Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

TLN overlegt met overheid over maatregelen bij extreem weer

TLN gaat met de overheid en andere partners overleggen over maatregelen om problemen met vrachtverkeer bij extreme weersomstandigheden te voorkomen.

​​​Aanleiding is het feit dat tijdens de uitzonderlijk zware storm van 18 januari een fors aantal vrachtauto's is gekanteld ondanks de waarschuwingen en adviezen van onder meer TLN, Rijkswaterstaat en het KNMI. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en TLN-voorzitter Arthur van Dijk hebben afgelopen weekend afgesproken hierover op korte termijn in gesprek te gaan.

Eigen verantwoordelijkheid
TLN begrijpt dat de transportsector wordt aangesproken op de eigen verantwoordelijkheid en professionaliteit. Uiteindelijk maakt een chauffeur in samenspraak met het transportbedrijf de afweging of het verantwoord is de weg op te gaan. 

Dat is van geval tot geval verschillend, waarbij de noodzaak van actuele en adequate informatie voorwaarde is voor een goede besluitvorming. De storm van 18 januari maakte duidelijk dat niet in alle gevallen de juiste afwegingen zijn gemaakt met aanzienlijke schade en overlast tot gevolg.

​Buitenlandse chauffeurs
TLN en Rijkswaterstaat hebben geconstateerd dat het bij een groot deel van de omgewaaide vrachtauto's om buitenlandse chauffeurs ging. Dat is een belangrijk gegeven in het kader van tijdige en toegespitste informatievoorziening. Bekeken moet worden op welke wijze deze groep tijdig kan worden bereikt kan. 

​Daarnaast heeft de sector behoefte aan meer informatie-uitwisseling over de plekken waar grote risico's zijn bij sterke wind en andere extreme omstandigheden voor het vrachtverkeer. Onderwerp van de evaluatie is ook het tijdstip van bekendmaking van een alarmcode rood. Veel voertuigen waren op 18 januari al onderweg toen de alarmcode naar rood werd opgehoogd.​
Publicatiedatum: