Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aanvoer zal bijna verdubbelen

Chiquita concentreert zich op Vlissingen

Tholen - Chiquita-bananen gaat de belevering van Noord-Europa efficiënter aanpakken en intensiveert daarom de relatie met Kloosterboer in Vlissingen. Dat betekent dat de aanvoer van Chiquita-bananen bijna zal verdubbelen, van 400 naar 720 miljoen kilo per jaar. "In fruit is snelheid alles bepalend maar dat brengt ook hogere kosten met zich mee. Chiquita heeft daarom besloten voor Noord-Europa alleen nog Vlissingen aan te doen", vertelt Jack Kloosterboer.



Efficiënt
Chiquita wil het transport zo efficiënt mogelijk organiseren en pakt het beleveren van Noord-Europa anders aan. Het draait daarbij om efficiency. Chiquita besteedde het vervoer uit aan een rederij maar start nu een eigen lijndienst op. "Schepen moeten zo snel mogelijk varen om de lading zo vers mogelijk op de markt te brengen. Chiquita gaat voortaan twee maal per week Vlissingen aandoen en schrapt de lijndienst naar Bremerhaven", vertelt Jack. "Vanuit daar beleverde Chiquita de Nordic-landen, Zweden, Finland en Noorwegen maar die belevering verschuift naar Vlissingen. Unifeeder start daartoe een lijndienst op naar de havens Oslo, Helsingborg en Helsinki."

Fruitjager
"Chiquita wordt een echte fruitjager. Ze versnellen het transport door schepen leeg terug te laten varen, wat een extra havencall en laad- en lostijd scheelt. De drie dagen die ze daardoor besparen maakt het mogelijk om vanuit de tropen twee keer per week naar Europa te varen", vertelt Jack. "In de nieuwe dienstregeling komen ze met 4 schepen op maandag en dinsdag/woensdag aan."

De toename in het vervoer van bananen, betekent een toename van jaarlijks 150 extra schepen, vijftig van Chiquita en honderd van Unifeeder. Bij Kloosterboer stijgt het aantal arbeidsplaatsen voor de bananentrafiek van tachtig naar honderd en ontstaat ook de behoefte aan een kleine containerterminal. "Vorig jaar hebben we 50.000 containers behandeld. Dat worden er nu 60.000."

Vlissingen is sinds 2015 de West-Europese aanvoerhaven voor bananen van het merk Chiquita. Kloosterboer, logistiek dienstverlener voor temperatuur gecontroleerde producten, doorbrak toen de Antwerpse hegemonie in de bananentrafiek. Na 33 jaar Antwerpen koos de bananenproducent voor Vlissingen en intensiveert nu de relatie. "Het bedrijf is tevreden over onze dienstverlening. Zowel de inzet als flexibiliteit van onze mensen als de bereikbaarheid van Vlissingen zijn pluspunten", besluit Jack.

Voor meer informatie:
Kloosterboer Vlissingen
Finlandseweg 10
4455 TE Nieuwdorp
Tel: +31 118 486200
www.kloosterboer.com