Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Duurzamer leven met hoger aandeel groenten op het bord

Opening Grüne Woche Berlijn

Vandaag is tijdens de officiële opening van de Internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn een bord met groenten overhandigd aan minister Carola Schouten van LNV. Het bord symboliseert de bijdrage die een hogere consumptie van groenten en fruit levert aan een duurzame samenleving.



Duitse collega minister Christian Schmidt bracht ook een bezoek aan de stand met Nederlandse groenten, en kreeg het boek "Voorwaarts Mars" (Duitse vertaling "Verantwortungsbewusster Unterglasanbau") overhandigd over de circulaire kas als kans voor de toekomst. Schmidt heeft zich eerder samen met zijn Duitse collega minister van het departement Gezondheid als "Gemüseministerpaar" betiteld, doelend op het belang van groente- en fruitconsumptie voor een gezonde leefstijl.



In Duitsland neemt de aandacht voor groenten en fruit toe. Steeds meer Duitse consumenten ontdekken de mogelijkheden van groenten op het gebied van smaak en duurzaamheid. Volgens recente cijfers van de Duitse koepelorganisatie VEBU staat Duitsland wereldwijd op de plaats 6 (India nr. 1) met aantal vegetariërs. In Duitsland bedraagt dit aandeel inmiddels 9 procent van de bevolking. Ca 22 procent van de Duitse bevolking (ca. 20 miljoen Duitsers) geeft inmiddels aan flexitariër te zijn, dus bewust minder vlees consumeert. Om Duitse consumenten te overtuigen van de smaak van Hollandse groenten en hen te inspireren staat de presentatie van de Nederlandse groente- en fruitsector op de Grüne Woche in het teken van smaak en inspiratie. Duitsland is voor Nederland de belangrijkste afzetmarkt met een aandeel van 38 procent. Duitsland is ook het meest populaire vakantieland voor Nederlanders.



Op de Grüne Woche presenteren diverse landen zich aan bijna een half miljoen consumenten die in tien dagen tijd de gangpaden passeren. De Nederlandse telersverenigingen zullen de Duitse bezoekers Nederlandse (kas)groenten laten proeven en inspireren met receptentips.

Ook kunnen de consumenten plaats nemen op een echte fiets in de kleuren van Nederlandse of Duitse vlag en een foto maken tegen een puur Hollandse achterwand met een kas en een molen. Degene die de leukste foto post op Facebook onder #leckerausholland, verdient daarmee een weekendje uit naar de Nederlandse kust met uiteraard een bezoek aan een Nederlandse kas waar ze hun eigen verse groenten kunnen plukken. Hiermee zien ze met eigen ogen hoe duurzaam de teelt van kasgroenten plaatsvindt. Over dit bezoek zal in de media worden bericht.



Vanmorgen presenteerde Carola Schouten de recordcijfers voor de Nederlandse land- en tuinbouwexport op de Grüne Woche. Gert Mulder, algemeen directeur van GroentenFruit Huis, sprak vanmorgen op Radio 1 over de draaischijffunctie van Nederland als het gaat om de import en export van groenten en fruit. U kunt het fragment hier terug luisteren.

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
Louis Pasteurlaan 6
2719 EE Zoetermeer
079 – 3681100
info@groentenfruithuis.nl
www.groentenfruithuis.nl

Publicatiedatum: