Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
John van Laethem, Bell'Aroma

"Kruidenmarkt: "Grote lopers feestdagen boeten nu in"

Tholen - "De aanvoer van kruiden is redelijk verstoord geweest door de massale vraag met kerst en nieuwjaar." Dat vertelt John van Laethem van kruidenbedrijf Bell'Aroma. "De grote lopers van de feestdagen moeten nu wat inboeten. Momenteel zijn er een beetje tekorten voor munt en basilicum. Normaal werken wij met vaste aankoopprijzen, maar sommige leveranciers proberen tijdens de feestdagen hogere prijzen te vragen en deze door te trekken naar eind februari. We merken dat dit de markt verstoort. "


De locatie van Bell'Aroma in Vlezenbeek. De zonnepanelen zijn tijdens de storm van gisteren gelukkig blijven liggen

Winterkou
"Overal is het winter. In de oorspronglanden is de kruidenproductie hierdoor minder. Veel producten, zoals bijvoorbeeld munt, worden nog altijd buiten geteeld. Voor de teelt van basilicum moet het ten minste 15 graden zijn. In een kas zou je dit kunnen redden, maar buiten niet." De producten van Bell'Aroma komen voor een groot deel uit het mediterrane gebied. "Eén van onze telers zit in Zuid-Spanje. Door de ligging duren de winters daar langer, en de zomers korter dan hier. Ook zijn productie is flink omlaag gegaan."

Vegetariërs houden van een bloemetje 
Naast kruiden handelt Bell'Aroma in eetbare bloemen. John: "De markt hiervoor gaat alle kanten op. Mensen die minderen, mensen die trouw blijven en dan is er ook nog een ontluikende markt. Vooral sterrenchefs en horecazaken zijn bereid om de prijs voor eetbare bloemen te betalen, maar die zouden wel weer eens naar iets anders op zoek kunnen gaan. Toch zien ook veel koks dat bloemen smaak, structuur en visueel effect kunnen toevoegen aan een gerecht. Ook merken sommigen dat vegetariërs erg graag een bloemetje bij het eten hebben."
 
Doktersadvies 
"Om de consument te bedienen zal de prijs van eetbare bloemen nog enorm moeten zakken, maar volgens mij zitten we bijna op een keerpunt. Veel mensen geloven dat bloemen rijk zijn aan actieve stoffen. Ik ben dan wel geen dokter, maar viooltjes schijnen heel goed te zijn voor de longen." 

Aziatische kruiden populair
"De interesse in de Aziatische keuken wint nog altijd aan invloed, dit komt vooral door de Nederlanders. Ook in het Noorden van België heeft men de Aziatische keuken ontdekt. Dat is dan weer goed voor de verkoop van koriander, citroengras en gember."

Meegaan met de tijd
"Vorig jaar zijn er meerdere Belgische kruidenaanbieders gestopt. Dit komt door alle voorwaarden waar kruiden tegenwoordig aan moeten voldoen, vooral met het oog op de voedselveiligheid. Je moet administratief gezien meegaan met de veranderende wereld en continu op hoog niveau presteren. Voor mensen die dit niet willen is er geen ruimte meer." 

Wildpluk
De regel eist om zelf veel aan analyses te doen. John: "Dit vind ik een goede zaak, maar er zijn mensen die vergeten om dit door te rekenen in de prijs. De regels gaan zo ver dat je al voordat je van een perceel geoogst hebt een analyse moet hebben van wat er in feite op zit. Stel je voor dat je een reeks van 200 of 300 m2 hebt waar je 120 tot 125 kilo rozemarijn oogst. Als je analyse €120 kost, ben je €1 per kilo kwijt. Dat scheelt een slok op een borrel. Als je dit niet doorrekent houdt het op." John heeft volop zijn bedenkingen bij bedrijven die er prat op gaan dat ze wildpluk aanbieden. "Daar heb je dan toch niets van controle over?"

"Wil je het in deze tijd blijven redden, heb je wel een bepaald volume nodig. Je wilt niet weten wat het hier allemaal kost. Door de kilometerheffing zijn de logistieke kosten geëxplodeerd en ook het bijhouden van de documentatie kost veel geld. Gelukkig groeien wij elk jaar nog 5 tot 10%." 

Voor meer informatie:
Bell'Aroma