Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hugo Castro, Ginafruit

Bananensector verwacht zware tijden

"De bananenmarkt bevindt zich wereldwijd in een moeilijke situatie, ondanks dat de prijzen momenteel zeer hoog zijn. Veel producerende landen hebben alleen kleine volumes bananen beschikbaar en dat drijft de prijzen tot het uiterste op. Alle ramingen wijzen er echter op dat de productie in alle producerende landen zich ongeveer hetzelfde zal ontwikkelen als de weersomstandigheden stabiel blijven. Dit wil zeggen dat er vanaf maart-april grotere volumes verwacht worden. De piekvolumes zullen uit Zuid- en Midden-Amerika en de Filipijnen afkomstig zijn, die zich in een opwaartse productiecyclus bevinden. Als dit daadwerkelijk het geval is dan kunnen we een enorm overaanbod op de wereldmarkt verwachten," legt Hugo Castro uit, directeur van Ginafruit uit Ecuador. 



Perfecte storm

Hugo legt uit dat het weer een zeer belangrijke rol in de bananensector speelt. "Het blijft een natuurproduct dus de teelt is afhankelijk van de weersomstandigheden. Als deze echter onveranderd blijven dan zal er wereldwijd en te grote aanvoer van bananen ontstaan. Tegelijkertijd vlakt de vraag in Europa en Rusland af vanwege de oplopende temperaturen. In de zomermaanden worden er doorgaans minder bananen geconsumeerd. Dit alles maakt dat we ons schrap moeten zetten voor moeilijke tijden, een zogenaamde 'perfecte storm'." 



Ecuador
"De productiecurve zag er voorheen totaal anders uit maar is de laatste 2 tot 3 jaar veranderd. Ecuador was altijd de koning van het piekseizoen als het aankwam op volumes. Wij hadden de grootste volumes als de vraag het sterkst was, in de periode van nu tot ongeveer week 20. De weersomstandigheden zijn veranderd en koude en regenperiodes zijn de laatste paar jaar verschoven. Dit houdt in dat onze piekproductie niet langer samenvalt met de piek in de vraag, maar juist andersom," vervolgt Hugo. 


Spotmarkt
Volgens de teler-exporteur zijn de prijzen momenteel extreem hoog. "Deze hoge prijzen worden echter niet veroorzaakt door een sterke vraag maar zijn het gevolg van de lage aanvoer. Telers willen van deze hoge prijzen profiteren door hun bananen op de spotmarkt te verkopen. Dit maakt het moeilijker om programma's voor de rest van het jaar op te zetten. We hopen dat zij snel zullen beseffen dat het onmogelijk is om deze prijzen het hele jaar aan te houden. De meest duurzame manier om in de bananensector zaken te doen, is het aangaan van contracten en programma's. Het product wordt jaarrond geteeld en moet dan ook op regelmatige basis verkocht worden en niet uitsluitend tijdens het hoogseizoen."



Handelsverdragen zullen ook bijdragen aan het afzetten van het overtollige fruit, evenals het openen van nieuwe markten. "De export naar nieuwe markten zoals Iran, Irak, Qatar, Oman, Algerije en het Midden-Oosten zal ook meehelpen. Bovendien hebben we onlangs een deal gesloten met een Duitse supermarkt. Dit is een groot succes voor ons omdat retailers niet zo snel van leverancier veranderen. Ook de Zuid-Amerikaanse markt is enorm en sommige mensen zien het potentieel van deze markt niet. Het openen van de Braziliaanse markt voor Ecuadoriaanse bananen is ook een grote doorbraak. Ik denk echter dat dit land alleen een seizoensimporteur zal worden omdat het zelf ook bananen teelt."

Hugo vertelt tot slot dat de grote vraag blijft voor welke prijzen bananen zullen worden verkocht tijdens de grote productiepiek. "Als alle teeltgebieden hun enorme volumes tegelijk op de markt brengen dan zullen de prijzen dramatisch kelderen."



Voor meer informatie:
Hugo Castro
Ginafruit
Machala, Ecuador
Hall 23, D-06
T: +593 999423369
E: gerencia@ginafruit.com.ec
www.ginafruit.com.ec
Publicatiedatum: