Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Oliver Wyman enquête - de discounter slaat terug

Versassortiment van discounters en klassieke supermarkten gaat gelijk op

Voor de klassieke supermarkten binnen de Duitse retailsector breken hardere tijden aan wat betreft de concurrentie met discounters. De Duitsers waarderen onveranderd de lage prijzen en acties van de discounters, maar nu pakken de discounters met investeringen in miljardenhoogte ook de filialen en het assortiment aan. Wat betreft de versproducten bereiken Lidl en Aldi bij hun klanten nu al vrijwel dezelfde tevredenheidswaarden als de klassieke supermarkten. Dat blijkt uit een actuele consumentenenquête van Oliver Wyman. Dit bedrijf gaat er vanuit dat de discounters hun marktaandeel in Duitsland tot 2020 met twee procent kunnen vergroten naar circa 44 procent. Dat zou er volgens berekeningen op neerkomen dat de overige aanbieders meer dan 10 miljard euro aan omzet zouden moeten inboeten.

Foto: obs/Oliver Wyman

Wie discounter hoort denkt aan lage prijzen, en precies dat is onveranderd het handelsmerk van Aldi, Lidl, Netto en Penny. In een representatieve enquête onder 2.100 Duitsers schrijft 71 procent de beste reguliere prijzen aan de discounters toe; slechts 29 procent zag op dit gebied de klassieke supermarkten in het voordeel. Bij de vraag naar de aantrekkelijkste acties staan de discounters met 56 procent tegenover 44 procent eveneens vooraan. Voor één op de twee Duitsers zijn Aldi, Lidl & co de primaire inkoopplaatsen.

Discounters en klassieke supermarkten gaan gelijk op wat versheid betreft
De klassieke supermarkten wonnen in de afgelopen jaren marktaandelen. In een tijd van een robuuste opleving waren veel klanten bereid om meer geld aan levensmiddelen uit te geven; de supermarkten profiteerden hier ook van dankzij hun traditionele voorsprong op het gebied van verse producten. Maar precies hier maken de discounters nu een inhaalslag. Nog steeds 55 procent van de discounterklanten gaf in de enquête aan dat de beste kwaliteit van verse producten hun belangrijkste criterium is voor de keuze van een winkel. Bij supermarktklanten lag dit aandeel met 61 procent slechts iets hoger. Lidl en Aldi halen bij de vraag naar de tevredenheid van hun klanten over de versheid reeds soortgelijke waarden als de klassieke supermarkten. Zo is bijvoorbeeld 47 procent van de Lidl-klanten overtuigd dat zij bij Lidl de beste verse producten kunnen vinden. Onder de klassieke supermarkten varieert dit percentage tussen de 46 en 74 procent.

Bij ontevredenheid met de versheid wisselt één op de twee klanten van inkoopplaats
De discounters hebben hun filialen in de afgelopen tijd van boven tot onder gemoderniseerd - met nieuwe logo's, een nieuw voorkomen van de medewerkers en een uitgebreider assortiment met meer verse producten. Daarmee treffen ze de achilleshiel van de klassieke supermarkten. Eén op de twee klanten verklaart ook van inkoopplaats te wisselen wanneer hij of zij niet meer tevreden is met de versheid in zijn huidige meest bezochte winkel.
Publicatiedatum: