Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bernd Feenstra over de Xenia peer:

"Lekkere zoete perensmaak met de bite van een appel"

Tholen - De 'Oksana Xenia' is in Europa een vrij nieuw peren ras, maar de oorsprong van deze peer is terug te vinden in 1968 toen er in Moldaviƫ een kruising werd gemaakt tussen een Triomphe de Vienne en de Krier. Sinds 2010 is de Xenia peer voor consumenten te koop. Het verkoopseizoen begint in oktober en loopt door tot uiterlijk juni. Voor de promotie van de Xenia peer was Xenia Europa aanwezig op de Margriet Winterfair. "Doordat de fair aan de start van het seizoen wordt gehouden, was het voor ons een logische keuze om onze peer tijdens deze consumentenbeurs onder de aandacht te brengen", vertelt Bernd Feenstra van Xenia Europa.

Xenia Europa
Xenia Europa is de ketenpartij die sinds 2010 peren van het perenras 'Oksana Xenia' vermarkt onder de merknaam Xenia. De verkooporganisatie onderhoudt het contact met de telers en zorgt voor de centrale verkoop van de Xenia peren. Xenia Europa heeft als belangrijkste doel het realiseren van een zo hoog mogelijke netto prijs voor de Xenia telers.



Margriet Winterfair
De Margriet Winterfair werd eind november 2017 gehouden en trok in 6 dagen meer dan 70.000 bezoekers. Ook werd er veel aandacht aan het evenement geschonken in verschillende media zoals Linda, Libelle, Margriet, Flair en Viva. Hierdoor werden in totaal ruim 2,6 miljoen Nederlandse vrouwen bereikt. Xenia Europa heeft tijdens de beurs peren laten proeven en een marktonderzoek gehouden onder 195 personen. Bernd: "We hebben gekozen voor de Margriet Winterfair vanwege de doelgroep. De beurs wordt vooral bezocht door consumenten uit de middenklasse."

Hij vervolgt: "Door aanwezig te zijn op deze consumentenbeurs hebben we onze naamsbekendheid vergroot en duizenden consumenten kennis laten maken met de smaak en het gemak van de Xenia peer. Bijkomend voordeel was dat we veel meer inzicht hebben gekregen in de aankoopmotieven voor peren. Ik dacht bijvoorbeeld dat de Nederlandse consument de herkomst minder belangrijk vond. Door op deze fair te staan, ben ik er achter gekomen dat de Hollandse herkomst juist heel erg leeft onder onze doelgroep. Ook hoorden we dat de meeste consumenten onze peren lekker vinden maar ook dat ze peren soms lastig vinden om te eten. Met of zonder schil maar vooral omdat ze niet kunnen zien wanneer peren rijp zijn."

Opvallend zijn de quotes van de proevers: "Kan ik uw peer onderweg met schil eten?"; "Ik ben een echte Comice fan, mijn man houdt meer van Conference. Deze zit er tussenin"; "Peren zijn altijd zo moeilijk. Ze zijn te rauw of te zacht"; "Hij is niet zo korrelig"; "Zelfde bite als een appel maar dan met een zoete perensmaak"; "Lekker zoet en fris"; "Hij smaakt lekkerder dan de buitenkant doet vermoeden"; "Waar kan ik uw peer kopen?".



Groen of geel is een kwestie van smaak
De eerste vraag die aan de deelnemers werd gesteld was: "Hoe eet u een peer het liefst?" Hieruit konden twee antwoorden worden gekozen namelijk: Groen (fris en knapperig) of Geel (zoet en door gerijpt). Uit het resultaat bleek dat er twee grote groepen pereneters zijn: de groep die hem direct op eet en de groep die hem wat meer laat rijpen. Er bestaat een lichte voorkeur voor groene meer knapperige peren boven meer gerijpte gele vruchten. "Wanneer er een moeder en dochter bij onze stand stonden, viel het mij op dat moeders vaker de voorkeur gaven aan de gele zoetere peer en de dochters meer de voorkeur gaven aan de knapperige peer. Gelukkig kregen we dan ook terug dat ze allebei lekker smaken."

Voorkeur voor middelgrote peren
De tweede vraag die aan de deelnemers werd gesteld was; "Welke maat peren koopt u het liefst?". De keuze die de respondenten hadden waren: Klein (65-70 mm), Middel (72-80 mm) en Groot (82-90 mm). Doordat de peren per maat gepresenteerd werden, konden de respondenten hier visueel uit kiezen. De eerste voorkeur ligt bij middelgrote peren, opgevolgd door de kleine peren en daarna de grote peren.


Raymond van Ojen en Pieter van Rijn op de NFO Kennisdag

Consumenten eten het liefst peren los uit de hand
Met de derde en vierde vraag werd gekeken hoe de consument zijn peer het liefst eet. Vraag drie: "Hoe gebruikt u doorgaans peren?". Uit deze vraag bleek dat de voorkeur onder consumenten uitgaat naar het los uit de hand eten van peren met 98,3 procent. Bij de vierde vraag werd er gekeken of de peer dan met of zonder schil werd gegeten. Hierop antwoordde 52,3 procent dat ze peren het liefst geschild eten en 47,7 procent eet de peer het liefst met schil.

"In Italiƫ worden peren ook in gerechten verwerkt zoals risotto en salades of als garnering op een pizza. Maar Nederlandse consumenten eten peren dus vrijwel alleen uit de hand. Het moet lekker, rijp en makkelijk zijn voor de consument. Gemak wordt dus belangrijker," sluit Bernd mee af.

Voor meer informatie:
Xenia Europa
Egelweg 3
5406 PD UDEN 
T: +31 418 683615