Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spotprijs Ecuadoraanse bananen overtrof contractprijs in 2017

De Ecuadoriaanse spotmarkt heeft 2017 boven verwachting afgesloten met hogere bananenprijzen dan de officiële prijs van €5,20. De gemiddelde jaarprijs zal zo'n 12% tot 15% boven de door de lokale autoriteiten voorgestelde minimumprijs liggen. 



Het afgelopen jaar duurde het hoogseizoen van de Ecuadoraanse bananenprijzen tot week 25 en duurde het laagseizoen slechts 15 weken om vervolgens tot aan het einde van het jaar op een niveau boven de officiële prijs te blijven.

Dit heeft ertoe geleid dat veel telers hun onderhandelingen met exporteurs voor 2018 hebben uitgesteld in de hoop te kunnen blijven profiteren van de hoge prijzen. Er heerst echter nog altijd grote onzekerheid op de markt maar exporteurs hebben al strategieën uitgezet om de onderhandelingen te bespoedigen zodat zij in staat zullen zijn om aan hun verplichtingen op buitenlandse markten te voldoen. 



Dit geldt ook voor Freskita Bananas. "We voorzien een sterke groei in 2018. Deze groei heeft voor een aanzienlijk deel betrekking op onze gecontracteerde export."

De voorwaarden voor het opbouwen van langdurige samenwerkingen met betrouwbare telers is je houden aan de afspraken, verstandig beheer van de cashflow om betalingstermijnen te halen, het behoud van prijzen en volume tijdens het laagseizoen en verder gaan dan een kopersrelatie door samen te werken aan kwaliteitsstandaarden die resulteren in een hogere productiviteit wat in het voordeel van de teler is."



"De concurrentie is erg fel. Er zijn grote Amerikaanse multinationals actief, Russische bedrijven met grote volumes en uiteraard de Europeanen die ook niet achter willen blijven. Er blijft echter nog altijd ruimte over voor Ecuadoraanse bedrijven, zoals Freskita Bananas, die de concurrentie omarmen door het leveren van een kwalitatieve dienstverlening en een hoogwaardig product en die altijd bereid zijn hun processen te vernieuwen. We zien het nieuwe jaar met veel optimisme tegemoet."




Voor meer informatie:
Gaetano Leone
Freskita Bananas
Pedro Carbo 1014 of 103
Guayaquil – Ecuador
T: +593 994047725
E: g.leone@freskita.com
www.freskita.com
Publicatiedatum: