Zwitserland: Vraag naar blauwe bessen en frambozen verdrievoudigd
Blauwe bessen halen frambozen in
De consumptie van blauwe bessen is sinds 2010 vrijwel vervijfvoudigd van circa 1000 ton naar bijna 5000 ton. Ook de vraag naar frambozen is in dezelfde periode meer dan verdubbeld van circa 2000 ton naar meer dan 4500 ton. In 2016 werden er voor het eerst meer blauwe bessen dan frambozen geconsumeerd.
Ook wat betreft de prijsontwikkeling zijn er soortgelijke tendensen vast te stellen. De consumentenprijzen vertonen sinds 2011 voor beide bessensoorten een dalende trend. In 2011 werd er voor een kilo blauwe bessen een consumentenprijs van gemiddeld 26,90 Zwitserse frank betaald, in 2016 was dit inmiddels gedaald naar 21,50 Zwitserse frank per kilo (-20%). Bij frambozen is er in dezelfde periode een soortgelijke ontwikkeling te zien. Zo is de gemiddelde consumentenprijs van frambozen gedaald van 25,90 naar 21,60 Zwitserse frank per kilo, een daling van 16,5%. De gemiddelde importprijs verloopt sinds 2011 redelijk constant: bij blauwe bessen tussen 10,20 en 11,40 Zwitserse frank per kg, bij frambozen tussen 11,90 en 13,40 Zwitserse frank per kilo.
Grafiek: BLW
Binnenlands aandeel neemt af
De consumptie van blauwe bessen in Zwitserland was tot ver in de jaren 2000 marginaal. Toen de vraag naar blauwe bessen steeg kon men als teler tot in het jaar 2011 financiƫle steun van de overheid ontvangen in het kader van de bevordering van 'innovatieve culturen'. Dit zorgde er in z'n geheel genomen voor dat het Zwitserse blauwe bessenareaal duidelijk werd uitgebreid en de binnenlandse productie zich tot in het jaar 2014 verhoogde naar 458 ton. Twee kleine oogsten in de afgelopen twee jaar (ondanks een verder toenemend areaal), evenals de aanhoudend grote vraag naar blauwe bessen, hebben ervoor gezorgd dat het marktaandeel van de binnenlandse productie van 14% in 2014 weer is gedaald naar 6,5%.
Bij frambozen is het binnenlandse aandeel eveneens afgenomen. In 2006 lag dit nog op meer dan 60%, in 2016 is dit gedaald naar 34%. Vanwege het consumentengedrag kan men ervan uitgaan dat deze ontwikkeling ook in de komende jaren nog verder gaat.