Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Speciaal koelschip niet gehinderd door wind

Zuid-Afrikaanse druiven bereiken haven Vlissingen op tijd voor Kerst

Vorig weekend werden de eerste druiven uit de vroege Zuid-Afrikaanse teeltgebieden gelost in de haven van Vlissingen, zodat het fruit precies op tijd voor de feestdagen in de winkelschappen ligt. 


Foto: MJ ter Heege

Het gespecialiseerde koelschip Wild Cosmos, van het Zweedse bedrijf Cool Carrier, was geladen met 4.300 pallets druiven afkomstig uit de regio Oranjerivier, Namibië en uit de noordelijke regio's Limpopo en Mpumalanga. De pallets werden begin december één voor één in het gekoelde vrachtruim geladen, een proces dat sterk afhankelijk is van de windcondities. 

Dit jaar heeft een aantal klanten, dat aanvankelijk van plan was druiven met de Wild Cosmos te verladen, het transport geannuleerd omdat er een tekort aan druiven is vanwege de late oogsten in zowel Namibië als Oranjerivier. Aangezien een deel van de druiven die het schip vervoert ook voor het Verenigd Koninkrijk bestemd is, zijn er veel druiven uit Oranjerivier aan boord.

Terwijl het laden van containers op containerschepen gehinderd wordt door harde wind, er vertragingen zijn als gevolg van drukte bij de terminal en de lijndiensten van rederijen onregelmatig zijn, heeft dit schip het grote voordeel dat het gegarandeerd op de juiste dag aankomt. Het verladen van versproducten met een gespecialiseerd koelschip is weliswaar duurder dan met een gewoon containerschip maar is, wanneer de markt sterk is, economisch gezien de meest logische keuze. 

Voorheen werden er tot wel vijf koelschepen ingezet voor het verladen van de eerste Zuid-Afrikaanse druiven maar dit jaar is het er maar één en dat komt door de kleinere beschikbaarheid. 

Momenteel verlaten containerschepen de haven van Kaapstad twee tot vijf dagen te laat vanwege de harde wind. "De afgelopen week was de wind zeer krachtig waardoor we bijna een week verloren hebben maar dit is te verwachten in deze tijd van het jaar," legt een logistiek agent in de haven van Kaapstad uit. "Nu zijn de windcondities beter en hopen we verloren tijd in te halen. De schepen werken hard om zich aan de planning te houden. De problemen in de haven van Durban maken dit echter moeilijk. 

De Wild Cosmos heeft de haven van Vlissingen inmiddels alweer verlaten en is op weg naar haar volgende bestemming. Zuid-Afrika zal het schip in de winter weer opnieuw mogen verwelkomen wanneer het grapefruit naar Japan zal vervoeren.


Publicatiedatum: