Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Trends in het Verenigd Koninkrijk

Super foods, paarse producten en flexitarisch eten: wat waren de voorspelde trends voor 2017, welke zijn hiervan uitgekomen, en wat zijn de verwachte trends voor 2018? Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit maakt hier de balans op met een blik op het nieuwe jaar. 

Terugblik op 2017
Een jaar geleden werd beweerd dat functional foods, super foods en purple foods dé trends van 2017 zouden worden. Wat is hiervan uitgekomen?

Functional foods
In 2017 bleven voedingsmiddelen met toevoeging van bijvoorbeeld probiotica, vitamines of extra proteïne populair, bijvoorbeeld als aanvulling op het normale eetpatroon of bij het sporten. Marktonderzoeker Euromonitor meldt bijvoorbeeld dat in de snackcategorie vooral energierepen een groei hebben doorgemaakt in het VK, zowel in waarde als in volume. De consument ziet deze energierepen als een aantrekkelijk alternatief voor een normale snackreep vanwege de extra proteïnes en een lager suikergehalte.

Super foods
Super foods genieten een aanhoudende populariteit in het Verenigd Koninkrijk. Een nieuwe ontwikkeling in 2017 was de belangstelling voor zogenaamde super spices, zoals kaneel en gember. Kurkuma trok dit jaar de meeste aandacht. Deze Indiase geelwortel wordt anti-inflammatoire eigenschappen toegeschreven. Kurkuma werd in 2017 toegevoegd aan thee, koffie, groente, currys, rijst, soepen en smoothies. Volgens supermarktketen Waitrose was kurkuma in 2017 de meest verkochte specerij in haar supermarkten.



Purple foods
Paarse asperges, paarse bloemkool en paarse wortels: de grote doorbraak voor de paarskleurige groenten vond niet plaats. Supermarktketen Waitrose schrijft in haar trend terugblik op 2017 dat niet paarse groenten, maar juist donkergroene groenten, zoals cavolo nero, boerenkool en snijbiet, een opkomst hebben gemaakt in 2017.

Vooruitblik 2018
In veel Britse vakbladen verschijnen rond elke jaarwisseling verschillende lijsten, gemaakt door supermarkten en marktonderzoekers, met voorspellingen van trends voor het nieuwe jaar. Hier zetten we de meest genoemde trends die voor 2018 zijn voorspeld op een rij.

Plantaardige proteïnes
Vanwege de populariteit van flexitarisch eten en functionele voedingsmiddelen zal volgens sommige marktonderzoekers de belangstelling voor producten met plantaardige proteïnes verder toenemen in 2018. De plantaardige proteïnes kunnen bijvoorbeeld uit peulvruchten, soja of zelfs algen komen. In de Britse supermarkten worden bijvoorbeeld op dit moment al smoothies of muesli met toegevoegde soja proteïne verkocht.

Nieuwe technologie
Supermarktketen Waitrose schrijft dat producenten, van kleine start-ups tot de grote merken, nieuwe technologieën ontwikkelen om extra plantaardige proteïnes toe te voegen aan producten. Supermarktketen Whole Foods meldt hierover dat technologische innovaties nieuwe alternatieven aanbieden voor, bijvoorbeeld, vegetariërs. Voorbeelden hiervan zijn de creatie van de "bloedende" vegetarische burger of een vervanger voor tonijn die gemaakt is van tomaten.

Gepersonaliseerd eten
Personal food wordt door sommigen aangekondigd als dé nieuwe trend van 2018. Met personal food wordt het inspelen op individuele lichamelijke behoeftes aan voedingstoffen bedoeld. Er liggen bijvoorbeeld al DNA-testen in de winkel die bepalen welk dieet of etenspatroon het beste bij elk individueel lichaam past. Consumenten kunnen ook met apps bijhouden welke voedingsstoffen zij binnen krijgen. Deze 'digitalisering van het lichaam' zou een kans bieden om voeding te ontwerpen en optimaliseren naar ieders individuele en unieke behoefte.

Traceerbaarheid en transparantie
Het is niet een nieuwe trend, maar ook in 2018 blijft de traceerbaarheid en transparantie van voedingsmiddelen belangrijk. De consument wil weten waar voedingsmiddelen vandaan komen, wat ze bevatten, en hoe ze worden gemaakt.

Bron: Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Publicatiedatum: