Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Mensen zien Chinese markt als 'heilige graal' voor overproductie problemen"

"We hebben een goede band met SunWorld dat een innovatief veredelingsprogramma en bedrijfsmodel heeft," legt Andrew Maughan van FreshMax uit. "Een groot pluspunt van SunWorld is het wereldwijde netwerk waar je samen met de andere licentiehouders onderdeel van uitmaakt. Als lid van de SunWorld familie hebben we vele voordelen en die hebben niet uitsluitend met de genetica te maken."

FreshMax maakt al 15 jaar onderdeel uit van SunWorld en levert steenfruit in Australië. Al een aantal jaren teelt en vermarkt Black Diamond pruimen en Honeycot abrikozen, evenals een aantal andere SunWorld perziken- en nectarinerassen. 


Andrew Maughan - IP Management & Commercialisation

"Zij hebben een aantal fijne rassen die het goed doen op de binnenlandse markt in Australië, waar we 150 hectare aan boomgaarden hebben en onlangs begonnen zijn aan de steenfruitoogst zodat ons fruit nog voor de Kerstdagen op de lokale markt verkrijgbaar zal zijn."

Australisch steenfruit heeft recent toegang tot de Chinese markt gekregen. Volgens Andrew biedt dit geweldige mogelijkheden. "China is een belangrijk aandachtsgebied voor ons bedrijf. Het probleem met China is dat veel mensen erover praten alsof het een heilige graal is voor ieders overproductie problemen maar het vergt de nodige tijd om deze markt echt goed te leren kennen."



Hij vervolgt door te vertellen dat het even tijd kostte voordat de protocollen en levering op orde was toen Australische citrus en druiven toegang tot de Chinese markt kregen. "Dit is een grote en positieve stimulans voor onze druiven- en citrustelers in Australië geweest," vertelt Matthew. "Ook vereenvoudigt het de zaken wanneer andere producten toegang tot deze markt krijgen. FreshMax Nieuw-Zeeland en Valley Fresh zijn al in China gevestigd en wij hebben binnen ons bedrijf specialisten die actief zijn op de Chinese markt."

Hoewel hij het geweldig vindt dat steenfruit formeel toegang tot de Chinese markt heeft gekregen en er contacten met e-commerce spelers en retailers worden opgebouwd, ziet Andrew dit op de korte termijn niet als een 'tovermiddel' voor de steenfruitcategorie. 

"Het is geweldig voor de toekomst en we kunnen ons meer op de export gaan richten. China stelt echter wel speciale eisen. Zo is de kleur erg belangrijk en bestaat er een voorkeur voor grote maten, veel groter dan die op onze eigen markt. Het vergt aanpassingen in teeltmethoden om deze grotere maten te verkrijgen," geeft Andrew toe. 

"We telen de platte perzik, ook wel bekend als Paraguayo, die we inmiddels al naar Azië exporteren. We werken al enige tijd samen aan een Spaans veredelingsprogramma en hebben momenteel 10 verschillende platte perzikenrassen in quarantaine. Het is onze bedoeling om de platte perziken vanaf het begin tot aan het einde van het seizoen aan te kunnen bieden omdat we merken dat deze soort veel potentie op de Chinese markt heeft en eveneens een geweldige uitbreiding op ons binnenlandse aanbod binnen deze categorie vormt."

Ook pruimen bieden goede vooruitzichten in China. Het fruit is langer houdbaar en eenvoudiger te verladen via zeevracht. Nectarines zijn ook redelijk goed te bewaren. 

"Je moet in China de juiste producten leveren. Pruimen moeten groot, stevig, knapperig en zoet zijn. Het is echter wel zo dat er wat betreft voorkeuren grote regionale verschillen bestaan in China. We exporteren nu veelal witvlezige perziken naar China maar in het noorden van het land is er vraag naar geelvlezige rassen en dit biedt ons de kans om onze markt hier verder uit te breiden. De koelketen wordt steeds beter en steden groeien in snel tempo. China telt ook aan aantal 'kleinere' steden die enorm zijn in vergelijking tot Australische steden zoals Melbourne en Sydney, die 4 tot 5 miljoen inwoners hebben."



Een andere belangrijke markt voor FreshMax is India, een markt die eveneens snel groeit maar die problematisch kan zijn als het gaat om de juiste prijzen. "De Australische binnenlandse prijzen zijn vrij goed geweest zodat er geen focus op de export was," vertelt Andrew. "We moeten ook op de Australische markt verder consolideren. Er zijn veel kleinschalige teelt- en verpakkingsbedrijven maar wanneer men wereldwijd wil gaan exporteren heeft men flexibele aanvoerlijnen nodig en moet men in staat zijn hele containers met slechts één of twee maten te kunnen vullen. In andere landen hebben we gezien dat bedrijven samen zijn gaan werken en allianties hebben gevormd om hun gemeenschappelijke belangen dienen. We zien dit als iets voor de toekomst, hoewel dit binnen sommige sectoren in Australië ook al wel gebeurt, zoals in de citrus- en druivensector. Deze sectoren zijn sterk op de export gericht en exporteren 40% van hun productie. In de hardfruitsector bedraagt het exportpercentage bijvoorbeeld maar 5% en bij steenfruit ligt het rond de 10%. We zouden de export binnen deze twee sectoren eigenlijk naar 20% tot 25% op moeten voeren."

FreshMax is sterk gericht op de wereldwijde handel en heeft vertegenwoordigers in vele landen over de hele wereld. Het bedrijf koopt in bij derde partijen in andere landen om de Aziatische en Australische markt te kunnen beleveren. 

"Het is zeker een voordeel als men retailers het hele jaar door kan bevoorraden. De wereld wordt steeds kleiner en vanuit geografisch oogpunt verkeert Australië in een uitdagende positie. Azië is daarom onze belangrijkste doelmarkt en het vergt de nodige vaardigheden om op deze markt te kunnen slagen. We hebben nogal wat werknemers binnen ons bedrijf die de Chinese taal machtig zijn en dat ideaal omdat zij ook de gewoonten en cultuur kennen."


Voor meer informatie:
Andrew Maughan
FreshMax
Tel: +61 3 5820 7500
Email: amaughan@freshmax.com.au
www.freshmax.com









Publicatiedatum: