Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaanse Fratelli Santini introduceert exotenlijn

Als het gaat om bananen, dan is Fratelli Santini uit Bergamo een van de grootste rijpingscentra van Italië. Ongeveer 6 maanden geleden heeft een van de verkoopmanagers het assortiment verrijkt met een lijn van exotische producten, zowel per stuk verpakt als los.




Matteo Malvestiti, Exotic Category Manager van Fratelli Santini, heeft persoonlijk zorg gedragen voor het opzetten van deze lijn. Het gaat om een compleet assortiment, inclusief ananas, avocado, papaja en producten die zich enorm aan het uitbreiden zijn zoals limes en gember.



Het hoofditem in de exotenlijn is de ananas, gevolgd door avocado en mango. Het aanbod is 12 maanden per jaar beschikbaar en de vraag naar alle producten stijgt. Ongeveer 70% van de producten is bestemd voor de retail en de rest wordt verhandeld op groothandelsmarkten.



De zendingen via zee komen aan in de haven van Rotterdam, maar de vraag naar luchtvracht blijft stijgen. Volgens Malvestiti zijn er op dit moment geen logistieke limieten voor de groei van luchttransport van exoten: "We zijn flexibel en we ontvangen producten op verschillende luchthavens, van Milaan Malpensa tot Madrid en van Parijs tot Frankfurt. We zien een groeiende vraag naar fruit met een hogere mate van rijping, omdat de smaak beter is."

Een andere duidelijke tendens op de exotenmarkt is het toetreden van nieuwe landen. Matteo: "Denk aan de avocadomarkt. Tot enkele jaren geleden waren alleen Israël, Zuid-Afrika en Spanje de hoofdrolspelers op dit gebied. Nu zijn Peru en Colombia daarbij gekomen. Zij overlappen elkaar in een tijdsvenster dat een privilege van anderen was. Ook in het geval van de granaatappel zien we diversificatie van de landen van herkomst en het enige verschil dat er nu nog is, zijn de transportkosten en niet meer de kwaliteit. Er moet wel gezegd worden dat de nieuwe spelers op de markt goed zijn voorbereid op het gebied van certificatie en erg dynamisch zijn als het gaat om het investeren in nieuwe rassen."

Dat is bijvoorbeeld het geval bij de blauwe bes, waar de Peruaanse markt een enorme groei doormaakt, maar daarmee wel Argentinië de pas afsnijdt. Volgens de expert zou het risico kunnen ontstaan dat het aanbod op een gegeven moment groter is dan de vraag.


Boven: de verpakkingslijn van een enkel stuk + flowpack. Onder: klant-en-klare pakketten voor de verkoop



Een andere nieuwe hoofdrolspeler op de markt van exotisch fruit is Colombia, waar door overheidsbeleid cocaïneplantages zijn vervangen door plantages met passievruchten, mangistan, of goudbes (physalis peruviana).

Wat betreft de avocado gaat het bij Fratelli Santini vooral om de "green skin" en Hass variëteiten. In de toekomst verwachten ze zich te equiperen op de rijping van het Hass-ras.




In het geval van de limes komt er wekelijks een container uit Mexico en Brazilië. De mango's komen uit Brazilië en Peru, waar Fratelli Santini contracten heeft met middelgrote en kleine, maar succesvolle afladers.




Nu begint het seizoen waarin de Peruaanse mango per luchtvracht wordt verstuurd. Verwacht wordt dat de volumes rond Kerst zullen stijgen: "We zien een daling voor de mango die per container wordt getransporteerd omdat de vraag naar luchtgetransporteerde mango's groeit. We moeten erkennen dat kopers zich ondanks de economische crisis realiseren dat wanneer je goed wil eten, je meer moet betalen. Het zijn vooral de Italianen die deze producten kopen, ook omdat de bevolking van verschillende etnische groepen over eigen bevoorradingskanalen beschikt."



Ook wat betreft de papaja signaleert hij dat de consumptie van de Formosa papaja stijgt in verhouding tot het traditionele Golden ras: de consumptie hiervan is vrij regelmatig en ook in dit geval is Fratellini Santini in staat om het hele jaar door papaja's te leveren dankzij de contracten die in Brazilië zijn afgesloten.



Links: Malvestiti op de Braziliaanse plantages. Rechts: het product.

Gember daarentegen komt voornamelijk uit China (80%).



Naast exotische producten importeert het bedrijf ook ander fruit zoals kersen uit Canada of Chili en de resultaten hiervan zijn bevredigend.



"Natuurlijk is het volume van exotische en andere producten dat we op de Italiaanse markt brengen belachelijk in vergelijking met andere bestemmingslanden zoals de Verenigde Staten en China. De Europese Unie blijft echter een trouwe klant voor de exporteurs van het zuidelijk halfrond en dus wordt dat niet opgegeven. We moeten ons echter wel beseffen dat China tegenwoordig de grootste import heeft, een markt waarnaar met gerechtvaardigde aandacht naar wordt gekeken."



Tot slot nog een opmerking over de exotische productie in Italië: "Ons land verdedigt zichzelf omdat het een hoge selectiegraad heeft op het gebied van kwaliteit, zodat we ons kunnen onderscheiden van de concurrent. Daarbij is de professionaliteit van de hele keten fundamenteel. Als 'Made in Italy' een synoniem blijft voor kwaliteit, kan dit een relatief hoge prijs rechtvaardigen; anders zou het niet mogelijk zijn om onszelf in de kijker te spelen op een markt die druk bezet is," zegt Matteo.

Contact:
Fratelli Santini Srl
Via Borgo Palazzo, 207
24052 Azzano San Paolo (BG) - Italy
Uff. vendite:
Tel.: (+39) 035 530224 Fax (+39)035298101
Matteo Malvestiti
Email: matteo.malvestiti@fratellisantini.it
Web: www.fratellisantinisrl.it
Publicatiedatum: