Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Simacan Control Tower bij DailyFresh Logistics

Alberdine van Velzen is managing director bij DailyFresh Logistics. Simacan sprak met haar over de operatie van DailyFresh Logistics en de implementatie van de Simacan Control Tower. DailyFresh Logistics is in 1998 ontstaan vanuit de samenwerking tussen drie partijen: Norfolkline, PostKogeko en Visbeen, die allen soortgelijke vracht vervoerden over soortgelijke routes naar klanten in Engeland. Zij besloten de handen ineen te slaan om halfleeg rijden te voorkomen. Samen met DFDS (voorheen Norfolkline) vormden zij een unieke logistieke keten. Sindsdien is DailyFresh Logistics uitgegroeid tot één van Nederlands grootste vervoerders van aardappelen, groente en fruit (AGF) naar Engeland. Momenteel is Simacan bezig de koppeling van DailyFresh Logistics met de Control Tower te realiseren. Naar verwachting kunnen zij de Control Tower begin 2018 volledig in gebruik gaan nemen.

Wat was voor DailyFresh Logistics de aanleiding om op zoek te gaan naar een tool als de Simacan Control Tower?
"Toen ik in 2015 overstapte naar DailyFresh Logistics stonden we op een kruispunt. We waren al wel één van de grootste, maar we hadden moeite om een gezonde, duurzame groei te faciliteren. En aangezien we één van de grootste willen blijven, moest er iets gebeuren. Ik heb mijn aandacht onder andere gericht op het IT-landschap van het bedrijf. Bij modernisering op dat vlak kun je twee doelstellingen overwegen: óf je streeft naar handhaving van de huidige bedrijfsvoering, maar met inzet van minder mensen, óf je maakt groei mogelijk, doordat hetzelfde aantal mensen de toenemende stroom aan informatie kan blijven hanteren. We wilden natuurlijk dat laatste. Daarvoor moesten we inderdaad op zoek naar een IT-oplossing om het overzicht over de gehele operatie te vereenvoudigen en te versnellen. We denken dat we die oplossing met de Control Tower hebben gevonden."

DailyFresh Logistics is de grootste vervoerder in AGF van Nederland naar Engeland. Hoe ziet dat eruit?
"Wij halen hier in Nederland voornamelijk pallets groenten en fruit op bij exporteurs, veilingen en de kwekers. Dat gebeurt met trekkers en trailers van o.a. Post-Kogeko en Visbeen. Vervolgens worden deze pallets gelost in ons warehouse in Hoek van Holland en via crossdocking op de juiste route gezet waarna de geladen trailers in Vlaardingen of Hoek van Holland op de boot worden gezet, ofwel bij DFDS, ofwel bij StenaLine. In Engeland worden de trailers opgepikt door Engelse en Nederlandse chauffeurs met trekkers, zij leveren de pallets bij alle klanten. Dat zijn bijvoorbeeld supermarkten, groothandel, maar ook marktkramen, soms verschillende op dezelfde markt. De trailers worden op de terugweg weer geladen met goederen die naar Nederland vervoerd worden. De trekkers brengen de trailers weer naar de boot, en in Nederland nemen onze trekkers het weer over."

Een tamelijk complexe operaties dus?
"Ja, dat kun je wel zeggen. Het vervoer is verdeeld in verschillende fases: het ophalen bij de producenten, het vervoer over zee, en vervolgens het vervoer in Engeland. Voor iedere fase gebruiken we een andere IT-oplossing, één systeem voor het invoeren van orders, één voor de ritplanning rondom het ophalen bij de producenten én een planpakket voor de uitlevering. Om op al die fases zicht te houden, is voor onszelf al een hele uitdaging, laat staan het op tijd communiceren met de klant over onverwachte wijzigingen in het verloop van hun levering."

Hoe zijn jullie bij Simacan uitgekomen?
In onze zoektocht naar een oplossing voor dit probleem zijn we tegen verschillende dingen aangelopen. De leveranciers van onze planpakketten hadden geen pasklaar antwoord op onze vraag, en vergelijkbare oplossingen bieden vaak alleen de mogelijkheid om trekkers te volgen, terwijl wij juist de trailers in het oog willen houden. Vanuit Post-Kogeko werd Simacan gesuggereerd, omdat zij met het vervoer dat ze voor Ahold uitvoeren goede ervaringen hebben opgedaan met het gebruik van de Simacan Control Tower. Het contact werd gelegd en we waren wederzijds erg enthousiast. Zo is het gekomen."

Wat gaat er voor jullie veranderen?
"Heel veel! In het hoogseizoen doen we wel 100 ritten op een dag. Tot nu toe houden we de voortgang bij via een Excel-lijst, die we systematisch langslopen, waarbij we het verloop van een rit handmatig via board computer gegevens controleren. Als er iets misgaat tijdens een rit zijn we afhankelijk van de mededelingen die de chauffeur daarover doet (via telefoon, boardcomputer of geen-bericht-goed-bericht). En soms kan het lang duren voordat we de status van een rit opnieuw controleren, waardoor we de klant niet op tijd kunnen informeren over de veranderde verwachte aankomsttijd.

In de Control Tower kunnen we in de exceptielijst in één oogopslag zien welke ritten te laat zijn, en daar actie op ondernemen. Daarbij zal de communicatie veel transparanter verlopen, omdat die binnen een ritweergave in de Control Tower zal plaatsvinden, waar wijzelf in kunnen kijken, maar de vervoerder en de klant ook. In de toekomst zullen klanten ook automatisch een melding krijgen over de verwachte aankomsttijd van hun levering. Zo kunnen we natuurlijk veel tijdiger laten weten dat er iets is veranderd."

Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?
"Op dit moment zijn de trailers van Post-Kogeko in de Transport Cloud gekoppeld aan de geplande ritten in de UK. De trailers van Visbeen zullen in de komende weken volgen. Omdat we nog niet alle trailers op die routes kunnen volgen hanteren we nu nog onze oude werkwijze, waarbij we voor de trailers van Post-Kogeko de processen van de oude en de nieuwe werkwijze kunnen vergelijken. Daarmee kunnen we duidelijke feedback geven aan Simacan over de werking van de Control Tower. Bovendien kunnen we nu ook controleren of de adressen van onze klanten op de juiste manier gelokaliseerd en door middel van geofencing geregistreerd worden. Waar nodig kunnen we aanpassingen doorvoeren."

Wat zijn de plannen voor de toekomst?
"Als onze beide vervoerders gekoppeld zijn, gaan we eerst werken met de Simacan Control Tower om de ritten vanaf de haven in de UK naar de klanten daar te monitoren. Zoals gezegd krijgen de klanten daar in de nabije toekomst ook notificaties over de verwachte aankomsttijd van hun levering. Daarnaast willen we de temperatuur in de trailers, die natuurlijk heel belangrijk is voor de kwaliteit van de goederen die we vervoeren, automatisch in de gaten kunnen houden. We willen dat een rit ook in de exceptielijst gaat verschijnen als de temperatuur in de trailer onder het gestelde minimum of boven het gestelde maximum dreigt te komen.
Voor nu kunnen we bijna niet wachten om écht aan de slag te gaan met de Control Tower!"

Bron: Simacan
Publicatiedatum: