Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Remco Flikweert zet onverkoopbare tomaten regionaal af

Tholen - Als sinds zijn 13e werkt Remco Flikweert (21) in een tomatenkas. Samen met zijn baas voerde hij talloze gesprekken over hoe ze verspilling kunnen tegengaan. "Met zijn allen werken we het hele jaar keihard voor die tomaten. Het is ongelofelijk zonde dat een deel wordt weggegooid omdat er geen markt voor is." Vorige maand richtte Remco het bedrijf Zeeuws Rood op, waarmee hij onverkoopbare tomaten een tweede kans geeft. 


Een krat met eenlingen die zonder ingrijpen van Remco nooit verkocht zouden worden. Reden is dat tomaten zonder steeltje korter houdbaar zijn. 

Soep
Remco is vierdejaars student Bedrijfskunde en Agribusiness aan de HAS Hogeschool. "Het is niet makkelijk om een bedrijf als Zeeuws Rood op te zetten. Er is veel kennis nodig over de regelgeving in de voedingsmiddelenindustrie. Door mijn opleiding heb ik die nu." Zijn medestudenten ziet Remco als 'collega's in de strijd tegen voedselverspilling'. Vanuit verschillende disciplines werken zij samen om de onverkoopbare tomaten te verwerken in nieuwe producten. "Een aantal voedingsmiddelentechnologen is bezig met het ontwikkelen van een 4-seizoenssoep. Anderen met tomatenjam. We werken ook samen met designers en mensen uit het bedrijfsleven." 


Het steeltje van deze cocktailtomaten is te droog voor de reguliere verkoop

Afzet
Voor de oprichting van Zeeuws Rood heeft Remco uitgebreid marktonderzoek gedaan. Hij wil de producten verkopen in Zeeuwse boerderijwinkels. "Ik ben bij veel van dit soort winkels langs geweest. Er werd heel positief op onze plannen gereageerd. De grootste uitdaging voor ons is de distributie. De producten zijn kort houdbaar, en dus zullen we ze snel moeten verwerken en afzetten. Wat we nodig hebben, is een distributiecentrum." 

Local 4 Local
Remco: "Ik zet een regionaal concept neer dat alleen toepasbaar is op Zeeland. Zeeuwse producten doen het in Zeeland ontzettend goed. Dit komt met name door de toeristen, die het meenemen als geschenk. Ook worden de producten vaak gebruikt voor kerstpakketten. Ik hoop dat ondernemers in bijvoorbeeld Noord-Holland en het Westland het nut ervan inzien om ook zoiets in hun regio op te zetten. Ze kunnen direct alle informatie krijgen die ik nu voorhanden heb. Verbinden is essentieel. En misschien zijn er ook wel komkommer- of paprikatelers die iets willen doen met hun onverkoopbare producten."

Na een paar dagen worden deze tomaten vanzelf rood

De waarde van voedsel
Bij een supermarkt bij Remco in de buurt is het om 08:00 razend druk. Remco: "Tegen openingstijd staan de mensen te dringen om de dagaanbiedingen te scoren. Deze artikelen hebben bijna de houdbaarheidsdatum bereikt en worden anders weggegooid. Die mensen weten de waarde van voedsel nog. Wij zijn die soms vergeten. Per persoon gooien we voor €150 per jaar aan voedsel weg. Dat moet veranderen en als ik daar ook maar een heel klein beetje in kan helpen, zou ik al blij zijn." 

De producten van Zeeuws Rood worden op 30 en 31 januari gepresenteerd op de Food Experience in den Bosch. Vanaf juni 2018 liggen ze in de schappen.

Voor meer informatie: 
Zeeuws Rood
Remco Flikweert