Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chili promoot blauwe bessen, druiven, appelen en biologische producten op APS

De Chileense fruitbranche was, samen met exportpromotiebureau ProChile, zowel sponsor als exposant op de Amsterdam Produce Show and Conference. Dit met de bedoeling om Chileense blauwe bessen, druiven, appelen en biologische producten te promoten en zo de export ervan te vergroten.



De Chileense Fresh Fruit Exporters Association (ASOEX) wilde, samen met het Chileense Blueberry-committee en ProChile, hun voortdurende betrokkenheid tonen bij de Nederlandse en Europese markt door te sponsoren en te exposeren tijdens de tweede jaarlijkse Amsterdam Produce Show en Conference (APS17).

Omdat de diverse Chileense organisaties de export van Chili naar Europa willen bevorderen, namen ze deel aan de belangrijkste evenementen van APS17 onder de vlag Fruits from Chile; het exposeren op de beursvloer en de deelname aan het educatieve seminar-programma. Het Chileense Blueberry-committee sponsorde een live demonstraties van één van de topkoks.

"Chili blijft kijken naar Europa en we willen onze aanwezigheid handhaven op wat nog steeds de op één na grootste markt voor vers fruit is," aldus Charif Christian Carvajal. De marketing director van ASOEX voor Europa, Azië en het Midden-Oosten, woonde het evenement vanzelfsprekend ook bij.

"We zijn ervan overtuigd dat er nog meer mogelijkheden zijn om de export van Chileense blauwe bessen, druiven en appelen naar Europa te doen toenemen. Er zijn nieuwe kansen om op in te spelen, vooral voor wat betreft de biologische markt en met betrekking tot de Euraziatische alliantie."

Tijdens hun exposities op de APS17 van 15 t/m 17 november, meldde de ASOEX dat er door lokale importeurs aanzienlijke belangstelling werd getoond voor het aanbod van biologisch fruit uit Chili, met name biologisch geteelde blauwe bessen.

"De biologische sector in Chili groeit," legde Carvajal uit. "In de toekomst zullen er op de markt veel meer biologische blauwe bessen te vinden zijn, met name uit Chili."

Om die kansen te verzilveren zal het Chileense Blueberry-committee volgend jaar voor het eerst deelnemen aan Biofach, een van de meest toonaangevende beurzen voor biologisch voedsel, die plaatsvindt in Duitsland van 14 tot en met 17 februari 2018.

"We gaan erheen met een delegatie van biologische blauwe bessentelers en exporteurs, om zaken te doen met importeurs en kopers die het evenement bezoeken," zei Andrés Armstrong, uitvoerend directeur van het Chileense Blueberry-committee.

Om Chili's toppositie in de export van blauwe bessen te onderstrepen, leverde het Chileense Blueberry-committee tijdens de APS17 de blauwe bessen die werden gebruikt in de demonstratiekeuken van de beroemde Nederlandse chef-kok Rudolph van Veen.
Chef-kok Rudolph, die zowel meester-kok als een meester-banketbakker is, en die het bekendst is om zijn kookprogramma's op de Nederlandse televisiezender 24Kitchen, creëerde een exclusief dessert genaamd Blueberry Fool, gemaakt met blauwe bessen uit Chili.


Het dessert, dat zeer populair was bij het publiek, bestond uit een basis van havermoutcake met lagen blauwe bessen- en mango compote, met daarop slagroom, gemarmerd met nog meer blauwe bessencompote, en daar bovenop merengue, gegarneerd met verse blauwe bessen.

Door zijn deelname aan het seminarprogramma van APS17 gaf Carvajal ook een nuttig en uitgebreid inzicht in de manieren waarop de Chileense fruitbranche zich aanpast aan de steeds veranderende eisen van internationale markten. Carvajal benadrukte de toezegging van Chili om relevant te blijven als een op export gerichte leverancier. Een leverancier die de nadruk legt op voortdurende inspanning voor wat betreft de ontwikkeling van variëteiten, marketing & promotionele activiteiten en transparantie van de toeleveringsketen.

"In de komende vijf jaar zullen er uit Chili veel aangepaste variëteiten komen, vooral qua consumptiedruiven. De telers kijken namelijk naar nieuwe variëteiten die later in het seizoen kunnen worden geoogst, gemakkelijker te transporteren zijn, en vooral groter van formaat en zoeter van smaak zijn."

"Chili past ook de marketing- en promotiemethoden aan om individuele markten tegemoet te komen. Het Chileense Blueberry-committee is bijvoorbeeld een overeenkomst aangegaan met het Spaanse Freshuelva om de consumptie van blauwe bessen in Spanje te promoten tijdens zowel de Chileense als de Spaanse oogst. En wat transparantie betreft: tegenwoordig is Chili een van de weinige landen ter wereld waar je online kan zien hoeveel fruit er dagelijks in dozen wordt geëxporteerd."

Chili blijft een belangrijke leverancier van seizoensfruit dat beschikbaar is voor Europa en het Noordelijk Halfrond wanneer het daar winter is. Elke dag genieten 82 miljoen consumenten van vers fruit uit Chili. Volgens gegevens van de ASOEX ging in 2016-2017 circa 23 procent van de 2,6 miljoen ton vers fruit uit Chili naar Europa.
Nederland is nog steeds de eerste aanloophaven vanuit Chili naar Europa, hoewel in de afgelopen paar jaar de binnengekomen hoeveelheden wat afnamen doordat telers rechtstreeks aan hun kopers zijn gaan leveren. Europa blijft de op één na grootste exportmarkt van Chili na Noord-Amerika en voor Azië.

Voor meer informatie:
Charif Christian Carvajal
ASOEX
Tel: +34 915247437
Publicatiedatum: