Gerard van Loon klaar voor vertrek naar Puglia (Italië)
"Ik ben bijna vijftien jaar in dienst van The Greenery geweest en ben gestart bij de zachtfruitvestiging in Breda, die destijds nog voornamelijk uit aardbeien bestond. Het was in de periode dat het wat onrustig was in de zachtfruitsector en veel telers overgingen naar Zundert en Hoogstraten. De insteek was in de eerste periode dan ook om het vertrouwen van de telers terug te winnen. Vervolgens zijn we aan de zachtfruitdivisie gaan bouwen, hielden we ons actief bezig met rassenontwikkeling, en zijn er naast aardbeien ook andere producten aan het pakket toegevoegd. Dat waren eerst vooral frambozen, maar inmiddels hebben we ook een behoorlijk volume aan blauwe en rode bessen, kersen, bramen en pruimen in het assortiment", vertelt Gerard.
"Ook de asperges waren in de beginperiode bij The Greenery toch een wat ondergeschoven kindje. We zagen daarin echter een mooie aanvulling op het aardbeienpakket en hebben daarmee een mooi pakket opgebouwd, die met de versterking van Sjraar Hulsman in het team in een stroomversnelling is geraakt. Inmiddels zijn we een belangrijke speler op het gebied van asperges. Samen met Sjraar en de huidige CEO Steven Martina hebben we sourcing-, telersrelatie en commercie opgepakt. Door de goede relatie die we met telers hebben opgebouwd, maakten we een behoorlijke groei door en groeiden we ook langzaam uit ons jasje. Ik ben er trots op dat we gezamenlijk met onze telers de toenmalige hoofddirectie hebben kunnen overtuigen dat de bouw van een apart Zachtfruit DC noodzakelijk was en nu de bouw afgerond is en er een fantastische zachtfruitbedrijf staat. Dat is echt iets om trots op te zijn."
"Zachtfruit is natuurlijk een groeimarkt, anderzijds staat de concurrentie ook niet stil en groeit het aantal spelers. Voor mij is wel duidelijk geworden dat het maken van programma's voor retailers van levensbelang is voor de organisatie. Tegelijkertijd blijft de klok ook nog een belangrijke functie vervullen, met name voor de kwaliteiten en sorteringen waarmee we binnen de retail niet weg kunnen", vertelt Gerard, die de laatste drie jaar, na de reorganisatie, ook verantwoordelijk werd voor de sourcing van het hardfruit. "Daar hebben we gelukkig met onze Leverancier Voorraad Locaties (LVL's) op het gebied van logistiek ook de nodige slagen gemaakt. Met mijn opvolgers Rob van der Weele voor het zachtfruit en de onlangs aangetreden Jaspher Veldkamp voor het hardfruit laat ik mijn werk gelukkig in goede handen achter!"
In Italië zal Gerard zich gaan bezighouden met de Bed & Breakfast en daarnaast gaat hij zich, als general manager van LVE zijnde, inzetten voor de verdere wereldwijde uitrol van het clubras Sweet Sensation, dat in Nederland exclusief wordt vermarkt door The Greenery. Verder zal hij verantwoordelijk worden voor het opzetten van het logistieke distributiecentrum Greenmed Srl, dat Greenery Italia samen met een aantal telerscoöperaties heeft opgestart vanaf de havenstad Taranto. "Al met al verlaat ik de sector niet en ook zijn AGF'ers van harte welkom om in ons Bed&Breakfast Masseria Cesarina te genieten van de sfeer, het klimaat, het lekkere eten en de gastvrijheid van de Italianen. Toeristen weten Puglia volgens hem steeds beter te vinden, dus ik denk dat we op het juiste moment vertrekken."
G.vanLoon@thegreenery.com
www.masseriacesarina.com