Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ICA heeft lichte winsttoename in derde kwartaal

Jumbo plant mogelijk uitbreiding in België

Spar opent eerste premium-winkel in China
De Chinese tak van Spar, Spar Fuxiang heeft in de omgeving van de stad Zhangjiakou in de noordelijke provincie Hebei zijn eerste premium-winkel geopend. De vestiging heeft een focus op duurzame en gezonde producten. Zhangjiakou heeft 4,3 miljoen inwoners, een goed ontwikkelde infrastructuur en wordt in 2020 de locatie van de Olympische winterspelen van dat jaar. Spar Fuxiang is van plan om binnenkort nog eens 12 nieuwe filialen te openen.. (esmmagazine.com)

VK: Sainsbury's introduceert toiletten voor mensen met Alzheimer
Sainsbury's is de eerste supermarkt in het Verenigd Koninkrijk die toiletten gaat installeren, die toegespitst zijn op mensen met Alzheimer. De nieuwe toiletten krijgen grote, kleurrijke borden die de uitgang van het toilet aanwijzen, zodat mensen die aan Alzheimer lijden sneller hun weg kunnen vinden. Het concept voor de toiletten is ontstaan uit een lobby van een gepensioneerde consument, die al jaren routineus haar dementerende echtgenoot van wc's moest redden. Mede door haar campagne is er steeds meer bewustzijn ontstaan over hoe veel manieren van vormgeving en belichting in winkels desoriënterend werken voor mensen met Alzheimer. (telegraph.co.uk)

Zweden: ICA heeft lichte winsttoename in derde kwartaal
Het Zweedse ICA had in het derde kwartaal een winst van SEK 1,1 miljard (€112 miljoen). Dat is een lichte toename ten opzichte van de SEK 1,07 miljard (€109,5 miljoen) van vorig jaar. De winsttoename werd behaald door de verkoop van een aantal vaste activa. De netto omzet kwam in deze periode neer op SEK 26,4 miljard (€2,71 miljard), wat een toename is van 2,6% ten opzichte van de SEK 25,8 miljard (€2,64 miljard) van vorig jaar. In het afgelopen kwartaal sloot ICA een overeenkomst af, waarmee ICA de Litouwse keten IKI overneemt. De voorwaarde voor de overname is wel dat ICA zeventien eigen vestigingen van de hand moet doen. (esmmagazine.com)

Jumbo plant mogelijk uitbreiding in België
Jumbo is mogelijk van plan om internationaal uit te breiden. Volgens een verslag van Retail Detail gaat de Nederlandse keten mogelijk dertig nieuwe vestigingen openen in België. Het verslag meldt dat een aantal makelaars is gevraagd om te zoeken naar geschikte Belgische locaties. In de komende twee jaar moeten zo de dertig locaties worden verkregen. Eerder deze week gaf Jumbo's CFO, Ton van Veen, in een interview met het Belgische blad Gondola al aan dat zijn bedrijf interesse heeft in de Belgische markt. Hij gaf echter ook toe dat voor deze toekomstplannen wel de nodige voorbereiding en een juiste strategie is vereist. In het eerste halfjaar had Jumbo een omzettoename van 4,7% tot €3,76 miljard. De keten heeft in Nederland nu een marktaandeel van 19%. (esmmagazine.com)

VK: Iceland Group heeft 900 vestigingen

Iceland Group heeft onlangs een mijlpaal behaald door zijn negenhonderdste vestiging te openen. De nieuwe vestiging valt onder de keten The Food Warehouse en bevindt zich in het zuidelijke deel van Bristol. Het netwerk van Iceland bestaat nu uit 847 Iceland-vestigingen en 53 The Food Warehouse-winkels. Het format van The Food Warehouse is groter dan van normale Iceland-winkels en heeft een assortiment aan specialiteitsproducten, zoals vlees, wijnen, bieren en verse AGF. Voor de kerstdagen gaat Iceland nog drie bestaande vestigingen uitbreiden. Verder worden er in de toekomst nog minstens vier nieuwe vestigingen geopend in het Verenigd Koninkrijk. (esmmagazine.com)

Amazon opent popup-winkels bij Whole Foods
Amazon heeft in de VS bij honderd vestigingen van Whole Foods Market popup-winkels geopend. stores, offering a range of Amazon devices. Amazon is daarmee precies op tijd om gebruik te maken van de aanloop naar de feestdagen, wat een periode is van meer winkelverkeer bij Whole Foods. De popup-winkels zijn het eerste grote initiatief van Amazon, sinds Whole Foods in augustus door de e-commercespeler is overgenomen. Een ander initiatief komt erop neer dat de service Amazon Prime bij Whole Foods Market wordt geïntroduceerd als een klantenprogramma. Consumenten die lid zijn van Amazon Prime zullen zo voordelen kunnen krijgen bij acties bij Whole Foods. Naast de voordelen voor de consument zal dit ook ervoor zorgen dat Amazon nog beter het online en offline koopgedrag van de eigen consumenten zal kunnen analyseren. (igd)

US: "Kroger het sterkst in prijzenoorlog"
Van alle supermarktketens in de VS is Kroger het beste bestand tegen een prijzenoorlog in de supermarktsector, aldus de kredietbeoordelaar Moody's. Dit komt voornamelijk door de grote schaap waarop Kroger werkt. Moody's schat dat Kroger binnen de totale omzet in de Amerikaanse sector van $1 biljoen (€860 miljard) een aandeel heeft van $118 miljard (€101,2 miljard). Andere sterke punten van Kroger zijn volgens Moody's het geavanceerde gebruik van data, de wijdverspreide aanwezigheid van vestigingen in de VS en het eigen huismerk, dat goed is voor een aandeel van 26% binnen de eigen omzet. Kroger had onlangs een zwak jaar achter de rug, waarin de koerswaarde van Kroger-aandelen fors kelderde. Ondanks dat zou Kroger volgens Moody's in de komende 12 tot 18 maanden sterkere resultaten moeten zien. Als Kroger zijn buurtwinkelketen laat overnemen, zou dit voor een groot deel de uitstaande schuld moeten verminderen. (fooddive.com

Canada: Loblaw werkt met nieuwe vrachtwagens aan CO2-uitstoot
Loblaw is begonnen met het overstappen op nieuwe elektrische vrachtwagens voor de eigen logistiek. Op deze manier wil de Canadese retailer zijn CO2-uitstoot verminderen. Tijdens een evenement op 3 november in Vancouver onthulde Loblaw de eerste volledig elektrische vrachtwagen. De vrachtwagen is 16 meter lang en kan zonder enige CO2-uitstoot goederen vervoeren. (canadiangrocer.com
Publicatiedatum: