Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"We willen exotische wortelen van hun etnisch imago afhelpen"

In de supermarkt ben je vast wel eens groenten tegengekomen die er wat apart uitzagen en op aardappelen leken maar dit niet waren. Deze groenten hebben allemaal hun eigen kenmerken en smaak en vormen de hoofdcategorie voor het bedrijf Freshway Produce, die ze uit heel Midden- en Zuid-Amerika importeert en ze graag extra onder de aandacht wil brengen. 



"Tropische wortelen zoals malanga, yuca en yam zijn onze belangrijkste categorieën," vertelt José Roggiero van Freshway Produce. "We vermarkten wekelijks zo'n 15 tot twintig verschillende producten. Onze groenten zijn afkomstig uit landen als Ecuador, Colombia, Costa Rica, de Dominicaanse Republiek, Peru en Jamaica. Dit jaar hebben we zeven nieuwe producten uit de Dominicaanse Republiek op de markt gebracht, waaronder gele malanga, zure sinaasappelen en broodvrucht. We zijn er ook in geslaagd een stabiele aanvoer van groene bakbananen uit Guatemala tot stand te brengen. Op deze manier hebben we ons productaanbod flink uitgebreid."

Focus op verschuiving naar alledaagse consumptie
Eén van de doelstellingen van Freshway Produce is consumenten te stimuleren om vaker exotische AGF te eten door ze net als vertrouwde groenten onderdeel van de dagelijks maaltijd te maken. Roggiero denkt dat de markt enorm veel potentie voor de verdere groei van deze categorie biedt. 

"Het is ons doel om deze groenten van hun etnische imago af te helpen zodat ze onderdeel worden van de alledaagse voeding. We concentreren ons op het toevoegen van waarde door de groenten op nieuwe en aantrekkelijke manieren te presenteren. Bijvoorbeeld door het benadrukken van de verschillen en overeenkomsten tussen traditionele aardappelen en exotische aardappelen en de consument uit te dagen eens 'out of the box' te denken en deze onbekende producten uit te proberen. Deze exoten schrikken veel consumenten af. Ze zijn vaak vreemd gevormd en mensen hebben geen idee hoe ze ze moeten bereiden. Freshway Produce is echter altijd op zoek naar manieren om deze aarzeling bij consumenten weg te nemen. We willen dat mensen de kans krijgen deze gezonde groenten zelf te proeven."

Promoten van voedingswaarde
Eén van de manieren om deze exotische groenten te promoten is door mensen bewust te maken van hun hoge voedingswaarde. Op een markt die ontvankelijk is voor voedzame producten is het zinvol om de groenten te promoten als gezonde toevoegingen aan gerechten. Freshway Produce denkt dat zij op deze manier algemener gegeten gaan worden. 

"Door mensen te wijzen op de voedingswaarde denken we de consumptie te kunnen verhogen," vervolgt Roggiero. "Malanga is bijvoorbeeld een uitstekende bron van voedingsstoffen en vitaminen. Het is daarnaast één van de meest hypo-allergene voedingsmiddelen ter wereld. Het meel van dit gewas is zelfs door mensen die aan ernstige allergieën lijden gemakkelijk te verteren. Malanga is ook nog eens rijk aan vezels en kalium. In combinatie met zijn uitgesproken smaak is het een hoogwaardig product. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan complexe koolhydraten, zoals exotische wortelgewassen, zijn trendy en een snelgroeiend marktsegment. De positie van deze groenten is vergelijkbaar met die van de avocadocategorie in de tachtiger jaren van de vorige eeuw. Voordat de heilzame eigenschappen van avocado-olie ontdekt werden, werden avocado's al exoten beschouwd maar nu zijn ze niet meer uit de dagelijkse voeding weg te denken."

"Freshway Produce maakt ook gebruik van sociale media om consumenten te leren hoe zij deze groenten het beste kunnen bereiden," vervolgt Roggiero. "We voegen voortdurend recepten toe en geven informatie over de voedingswaarde van de producten om de consumenten er vertrouwder mee te maken. We zijn ook altijd op zoek naar mogelijkheden om restaurants onze groenten in hun nieuwe gerechten te laten opnemen zodat de consument er ook via deze weg kennis mee kan maken."


Voor meer informatie
Jose Roggiero
Freshway Produce
Tel: 786-300-4485
Publicatiedatum: