CMA CGM eerste rederij die vloeibaar aardgas inzet
Wereldwijde innovatie: CMA CGM is de eerste rederij die vloeibaar aardgas (LNG) inzet voor grote containerschepen
Een technologische doorbraak voor het milieu
In vergelijking met zware stookolie heeft het gebruik van LNG veel minder nadelige effecten op het milieu:
- tot 25% minder CO2-uitstoot
- 99% minder zwavelemissies
- 99% minder roetuitstoot
- 85% minder uitstoot stikstofoxide
Terwijl de containerschepen varen op LNG, wordt slechts een kleine hoeveelheid scheepsdieselolie gebruikt om in de verbrandingskamer te ontbranden. Dat maakt dat de Energy Efficiency Design Index (EEDI), die de ecologische voetafdruk van een schip kan meten, een verbetering van 20% laat zien.
De CMA CGM Group gaat daarmee al veel verder dan de bestaande milieu-eisen, die onder andere vanaf 2020 een bovengrens aangeven van 0,5% voor het zwavelgehalte van scheepsbrandstoffen. Bovendien is deze stap in overeenstemming met de doelstellingen van de VN-conferentie over Klimaatverandering (Overeenkomst van Parijs) en met de conclusies van de huidige, internationale milieudebatten.
CMA CGM: ambitieus en innovatief op het gebied van milieubescherming
De CMA CGM Group is vastbesloten om haar ecologische voetafdruk te verkleinen om het milieu te beschermen, de oceanen in stand te houden en de biodiversiteit te behouden.
Tussen 2005 en 2015 verminderde CMA CGM de CO2-uitstoot per getransporteerde container met circa 50% per transportkilometer. Daarnaast werd er ook een plan opgesteld voor een verdere reductie van de CO2-uitstoot -met 30%- tussen 2015 en 2025.
In een toelichting op deze belangrijke stappen zei Rodolphe Saadé, CEO van de CMA CGM Group: "Het feit dat wij onze nieuwe 22.000 TEU-schepen laten uitrusten met voortstuwingstechnologie die alles te maken heeft met klimaatbescherming, is baanbrekend. Het is een besluit dat de ambitie van CMA CGM weergeeft om toonaangevend te zijn op het gebied van milieubescherming en ook op het vlak van innovatie en groene technologie."
Bron: hafen-hamburg