Links, Eva Cano, van de marketingafdeling van de coöperatie Rural Sant Vicent Ferrer, uit Benaguasil. Rechts, Carlota Pardo, hoofd communicatie bij Anecoop.
De zes oplossingen zijn:
- Soepen en sauzen: crèmesoep van groenten, pompoen, courgette en linzen.
- Courgette- en wortelsticks met yoghurtsaus.
- Spreads, heerlijk op brood en geschikt om te dippen, verkrijgbaar in de varianten: bloemkool-Piquillopeper en chiazaden, gegrilde aubergine met koriander en lijnzaad, courgette met basilicum en lijnzaad, broccoli met kalebas, ananashummus. Alle producten zijn 21 dagen houdbaar.
- Desserts: Papaja-sinaasappelmousse en chocoladecrème met avocado, suikervrij cacaopoeder en sap van muskaatdruiven als zoetstof.
- Fruitcompôtes: in de smaken appel, aardbei en blauwe bes: appel en kiwi, appel en peer, sinaasappel en banaan, etc.
- Diverse fruitsalades.
"De producten bevatten geen kleurstoffen, conserveringsmiddelen of andere toevoegingen. Daarnaast bevatten ze weinig zout, geen toegevoegde suikers, gluten of lactose waardoor ze passen in een veganistisch dieet," vervolgt Carlota Pardo. "Met deze producten maken we het de consument mogelijk om een menu met een voor-, hoofd- en nagerecht te bereiden en geld en tijd te besparen. Het is niet nodig uit eten te gaan want deze producten kunnen overal worden gegeten."
Anecoop heeft al contracten met Cosum, Carrefour en Eroski getekend. De coöperatie verloopt al jaren een lijn gesneden vers fruit. Voor het ¿Ysi? merk is zij samen gaan werken met een partner-coöperatie, Rural Sant Vicent Ferrer uit Benaguasil. Carlota Pardo legt uit dat dit concept ook meteen het probleem van voedselverspilling aanpakt omdat de coöperatie 'lelijke' groenten en fruit, die afgekeurd zijn voor de verkoop, gebruikt voor het bereiden van haar producten. "Bovendien leveren wij afgepaste porties zodat er geen kliekjes overblijven," voegt Carlota er aan toe.