Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Britse Retailers moedigen groenteconsumptie aan

Sainsbury's krijgt kritiek wegens import

VK: Lidl breidt assortiment voor kinderen uit
Lidl gaat in het Verenigd Koninkrijk zijn Oaklands Fun Size-assortiment uitbreiden. Het Oaklands Fun Size-assortiment is begonnen in 2016 en draait om groente en fruit gericht op kinderen. De vraag vanuit de consument naar dit assortiment bleek enorm dankzij de speelse manier waarop kinderen werden aangemoedigd om meer AGF te eten. Het assortiment is dit jaar tot nu toe uitgebreid met 12 nieuwe AGF-soorten. Er zijn vijf nieuwe producten in aantocht, waaronder zogeheten avodillo's, oftewel baby-avocado's. Daarnaast heeft Lidl beloofd zich toe te leggen op het Peas Please-initiatief van de Britse Food Foundation. Dit initiatief is erop gericht om groente meer toegankelijk voor consumenten te maken. (retailtimes.co.uk)

Sainsbury's krijgt kritiek wegens import
Sainsbury's heeft via social media kritiek gekregen, omdat de keten tijdens de piek van het Britse seizoen groente uit het buitenland heeft geïmporteerd. Sara Venn, die via het netwerk Incredible Edinle regelmatig met lokale telers samenwerkt, vroeg via social media aan Sainsbury's waarom de keten pompoenen uit Griekenland en Portugal haalt. Vooralsnog heeft Sainsbury's geen beloftes gedaan om voor alle vestigingen uitsluitend Britse AGF in te kopen. (www.farminguk.com)

Australië: Omzet Coles omlaag door AGF-prijzen
Coles heeft momenteel zijn traagste omzetgroei ooit, sinds de Australische keten 10 jaar geleden door Wesfarmers werd opgekocht. De keten heeft te maken met een concurrentiestrijd met Woolworths en Aldi. De omzet van Coles werd met name onder druk gezet door de prijsdeflatie voor verse AGF. Door een recordoogst is het aanbod aan AGF in Australië erg groot geworden, wat de prijzen op de markt omlaag heeft gebracht. (theaustralian.com.au)

Tesco sluit zich aan bij Fruit and Veg Pledge
De Britse National Farmers Union heeft aangegeven dat Tesco zich heeft aangesloten bij de Fruit and Veg Pledge. Op deze manier belooft Tesco actief de Britse glastuinbouw te ondersteunen en garandeert de keten een eerlijke behandeling van telers binnen de leveringsketen. De Fruit and Veg Pledge bestaat uit een aantal richtlijnen waarmee retailers meer ondersteuning voor telers kunnen geven en waardoor leveranciers minder risico hoeven te dragen binnen de leveringsketen. (minsterfm.com)

Aldi is meest voordelige supermarkt van VK

Aldi is voor het derde jaar op rij verkozen tot meest voordelige supermarkt van het Verenigd Koninkrijk. Aldi krijgt hiervoor een onderscheiding bij de Moneywise Home Finance Awards. Duizenden Moneywise-lezers en aantal kopstukken uit de sector kozen voor de Duitse discounter vanwege de klantenservice en de prijs/kwaliteit-verhouding. (goodhousekeeping.co.uk)
 
Britse Retailers moedigen groenteconsumptie aan
Britse supermarkten, food-on-the-go-ketens en leveranciers van voedingsmiddelen beloven meer groente in kant-en-klaarmaaltijden en soepen te verwerken. Ook wordt er meer melding van groente gemaakt op de recepten op verpakkingen van producten en worden er meer promotieacties voor AGF gevoerd. Lidl breidt zijn assortiment voor kinderen uit en heeft beloofd meer groente te verpakken in kant-en-klaarmaaltijden. Co-op verwerkt meer groente in lunchmaaltijden en Sainsbury's gaat meer producten voorzien van gezondheidstips omtrent groenten en fruit. Verder speelt bij Tesco groente een sleutelrol bij de ontwikkeling van nieuwe producten. (talkingretail.com)

Sprouts Farmers Market is perenretailer van het jaar
Voor de het tweede jaar op rij heeft de Amerikaanse perensector Sprouts Farmers Market uitgeroepen tot perenretailer van het jaar. De in Phoenix gevestigde keten heeft 240 vestigingen in 15 staten. Het Pear Bureau Northwest koos Sprouts uit wegens dat consumenten binnen het assortiment van de keten verschillende perenrassen kunnen kiezen. Ook maakt Sprouts het mogelijk om peren in winkels te kunnen proeven en wordt het personeel goed getraind met betrekking tot alles wat met peren te maken heeft. De onderscheiding voor perenretailer van het jaar werd onlangs uitgereikt tijdens de jaarlijkse Produce Marketing Association Fresh Summit in New Orleans. (goodfruit.com)

VS: Lidl en Shipt beginnen bezorgdienst
Lidl is een partnerschap aangegaan met de bezorgdienst Shipt om boodschappen aan huis af te leveren bij consumenten in Greenville, South Carolina. (americanshipper.com)


VS: Amazon-aandelen verdubbelen door Whole Foods-overname
De aandelenkoers van Amazon is in het jaar tot nu toe bijna verdubbeld. Analisten op Wall Street raden aan om Amazon-aandelen in te slaan, voordat het bedrijf in de komende week zijn resultaten van de afgelopen periode meldt. Ook de Deutsche Bank raadt de aanschaf van Amazon-aandelen aan en verwacht sterke resultaten van het e-commerce-segment van Amazon. (www.cnbc.com)

Prijsafname van 3% in Californië door Aldi 

Doordat Aldi actief is geworden in de sector van Zuid-Californië, zijn de gemiddelde prijzen bij supermarkten met 3% gedaald. Dat blijkt uit statistieken van het onderzoeksbedrijf Strategic Resources Group. Ook speelt algemene prijsdeflatie een rol bij de afnemende prijzen. (fooddive.com)

Albertsons heeft sterke groei in e-commerce in tweede kwartaal
De omzet van Albertsons bleef in het tweede kwartaal nagenoeg gelijk. De retailgroep meldde een verwaarloosbare afname in omzet van 0,2%. De vergelijkende winkelomzet daalde met 1,8%, wat voornamelijk kwam door specifieke prijsinvesteringen en het gebrek aan prijsinflatie voor voedingsmiddelen in het algemeen. Het e-commerce-segment van Albertsons steeg in deze periode echter met 19%, aldus Retail Leader. Het bedrijf is van plan om het aantal afhaalpunten voor online bestellingen met het einde van 2017 te hebben verdubbeld. Ook wordt de app voor thuisbezorging en click & collect verbeterd. (fooddive.com)
Publicatiedatum: