Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Niels Klapwijk en Paul Schockman, NatureFresh Farms:

"Relatie met retail in VS veel duurzamer dan in Europa, alleen hebben wij geen back-up"

Tholen - Vorig jaar traden Niels Klapwijk en Paul Schockman in dienst van NatureFresh Farms. Met hun Hollandse handelsgeest zijn de jongens van meerwaarde voor de Canadese kasgroentengigant. "NatureFresh is echt een teeltbedrijf en hanteerde altijd het 'op=op-principe'. Dat kenden wij niet. Daarom hebben we het afgelopen jaar een fors pakket kasgroenten geïmporteerd uit Mexico, Spanje, Israël en de Benelux. Daarvoor konden we natuurlijk ons bestaande netwerk aanwenden om jaarrond te kunnen leveren. Maar nog altijd is ruim 80% van ons pakket afkomstig van eigen teelt. Hierdoor kunnen we ook vanuit de commercie goed sturen wat er geteeld wordt."


Niels Klapwijk en Paul Schockman

Duurzame relatie met retail
Waar Niels verantwoordelijk is voor alle inkoop en de communicatie met de tuin, houdt Paul zich meer met de langetermijnafspraken en strategie bezig. Het kasgroentenbedrijf levert zo'n 75% aan de Verenigde Staten en het overige deel aan Canada. "Daarvan is het grootste gedeelte retail. Van onze top tien aan klanten zijn er acht supermarkten", vertelt Paul. Daarbij is de relatie met inkopers in de VS een andere dan in Europa, zo heeft hij gemerkt. "Hier zoekt men een duurzame relatie voor beide partijen, is men nog oprecht in je geïnteresseerd en zoekt men naar een win-winsituatie. Men begrijpt dat je wat moet verdienen om te kunnen investeren in teelt en innovaties. Dat is wel een verademing en dan ga je ook een mijl verder voor elkaar. De vraag is wel wat de opkomst van retailers als Lidl en Amazon gaat betekenen voor het Amerikaanse supermarktlandschap."



Op de vraag hoe het afgelopen kasgroentenjaar verlopen is, antwoordt Niels, die elke maandag de prognoses met de overige leden van de Ontario Greenhouse Vegetables (OGVG) afstemt: "Productietechnisch is het een fantastisch jaar geweest, met redelijk constant weer en zonder extreme zomer. Hierdoor hadden we een constante aanvoer van product, een goede maatsortering en geen kwaliteitsproblemen. Dit gold echter ook voor de Noord-Amerikaanse en Canadese buitenteelt die veel langer doorging i.v.m. het goede weer, terwijl het Mexicaanse seizoen alweer gestart is. De komkommers zijn slecht gestart, maar daarna goed aan de prijs geweest."

In Delta (Ohio) heeft NatureFreshFarms zijn eigen tomatenproductie onder licht. Deze teelt is net gestart en gaat door tot eind juni. "Reden is voornamelijk om een lokale tomaat in de winter aan te kunnen bieden met uitstekende kwaliteit en smaak. Twee maanden per jaar zijn we daar uit productie. Dit heeft te maken met de arbeidskrachten uit het buitenland, die volgens het 'offshore program' verplicht twee maanden per jaar niet mogen werken. De keuze om dan juli en augustus uit productie te zijn, is omdat er dan veel lokale buitenteeltproductie is", verklaart Paul.



Biologische teelt
Ook de biologische teelt wordt bij NatureFresh Farms steeds belangrijker. Afgelopen maand maakte het bedrijf een overeenkomst om biologische paprika's uit de grond te gaan telen met het nieuw ontwikkelde teeltsysteem van Van der Knaap. In 2018 wordt zes hectare paprika's geteeld met het teeltconcept. Dit groeit de komende jaren door naar twaalf hectare. "Die uitbreiding hebben we, gezien de vraag echt nodig. Momenteel worden er veel biopaprika's uit Nederland en Mexico geïmporteerd. Ook Israël is afgelopen seizoen een belangrijke leverancier geweest", vertelt Niels.

De groei zit er sowieso aardig in bij NatureFreshFarms, want ook het komkommerareaal zal komend jaar verdubbelen met zes hectare. "De toekomst zien we zonnig in. Qua groenteconsumptie loopt de Verenigde Staten nog mijlenver achter op Europa, maar dezelfde gezondheidstrend is hier ook gaande en ik verwacht wel dat we dichterbij zullen komen. Daarom wordt er zowel in de VS als Mexico en Canada volop doorgebouwd", zegt Paul. "Nadeel is wel dat je hier in het geval van overproductie niet echt een back-up hebt. Vanuit Nederland kun je nog drie auto's naar Oost-Europa sturen, dat wordt hier een stuk lastiger. Je krijgt hier sowieso een ander besef van tijd. Naar Toronto is het al vier uur rijden."

De Nederlanders geven aan het prima naar hun zin te hebben bij het Canadese kasgroentenbedrijf. "Maar ik ben hier niet gekomen om naar Canada te verhuizen, maar om bij NatureFresh Farms te gaan werken", benadrukt Paul. "Ik kom uit regio Amsterdam en daarbij vergeleken is Leamington net Noordoost-Drenthe. Maar de kwaliteit van leven is goed, we hebben het gezellig met elkaar en zoals overal geldt: je moet zelf de slingers ophangen. Ik ben hier gekomen voor persoonlijke ontwikkeling, een nieuwe ervaring en om NatureFresh naar het volgende niveau te tillen. Hoe dit avontuur gaat eindigen, weet ik zelf ook nog niet."


Voor meer informatie:
Paul Schockman / Niels Klapwijk
NatureFresh Farms
T: 519.326.1111;3225
paul@naturefresh.ca
T: 519.326.1111;3224
Niels@naturefresh.ca
www.naturefresh.ca