Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groei in Rusland en Zuidoost Azië, licht daling export EU en VK

Zuid-Afrika oogst meer easypeelers dan verwacht

Het Zuid-Afrikaanse citrusseizoen nadert zijn einde en FreshPlaza sprak met Martina Odendaal, voorzitster van de CGA citruscoöperatie. 

De laatste raming voor het huidige easypeelerseizoen is omhoog bijgesteld naar 13,4 miljoen dozen, waarvan er tegen het einde van week 41 13 miljoen verzonden waren. Dit is een stijging ten opzichte van 2016 toen er 12,2 miljoen dozen geëxporteerd werden, wat neerkomt op 183.000 ton. 

"Het is geen geheim dat de easypeelercategorie in Zuid-Afrika groeit. Toch groeit ook het bewustzijn onder telers om verantwoordelijk aan te planten," vertelt Martina. "Er is veel informatie en kennis beschikbaar voor telers in de Zuid-Afrikaanse sector. Er worden roadshows georganiseerd door de CGA en gezien de beschikbaarheid van goede gegevens is het mogelijk om betrouwbare ramingen te maken die als richtlijnen dienen voor onze telers en exporteurs."

Ze benadrukt het belang van communicatie met telers op het noordelijk halfrond omdat alle sectoren hun citrusseizoen rekken. "We kunnen niet op een eiland blijven zitten. We proberen een begin te maken om de sectoren op het noordelijk halfrond te bereiken. We zijn doordrongen van het belang van het uitwisselen van informatie. Er is nog steeds een gebrek aan gegevens over de wereldwijde productie- en consumptietrends en ook de gegevens over de verschillende rassen, zoals Satsuma's, Clementines en mandarijnen ontbreken."

In de groei van de easypeelersector komt de nadruk steeds meer op late rassen te liggen, zoals de late mandarijn Nadorcott. Ook worden er meer Tango, Leanri, Nova, Orri en ARCLS (ARC Low-Seeded) aangeplant. Vorig jaar bedroeg de afzet van geënte mandarijnen bijna 2 miljoen. Vroege rassen zoals Satsuma hebben vaste afzetmarkten en daarom verwacht Odendaal dat de volumes stabiel zullen blijven. 

In 2016 was Nadercott de meest geëxporteerde easypeeler (ruim 3 miljoen dozen van 15 kilo), gevolgd door Nova (1,9 miljoen) en clementines (1,7 miljoen). Dit jaar is de export van mandarijnen gegroeid naar meer dan 8 miljoen dozen 15 kilo, ten opzichte van minder dan 7 miljoen vorig jaar. Ook de export van clementines liet een lichte stijging zien. 

Forse groei Russische en Aziatische markt, lichte daling export EU en VK
"Er liggen zoveel goede kansen die we kunnen benutten. De EU en het VK zijn nog altijd onze grootste markten maar er zijn ook markten die nog niet ontwikkeld of onderbevoorraad zijn. We zien een gestage groei in het Verre Oosten en Rusland," vervolgt Odendaal. "Ondanks de huidige valutaproblemen in Afrika beschouwt zij deze markt als een belangrijk onderdeel van het grotere plaatje.

In 2017 nam het VK tot nu toe 31% en de EU 26% van de Zuid-Afrikaanse easypeelers af ten opzichte van respectievelijk 35% en 28% vorig jaar. Zuidoost-Azië en Rusland ontvingen ieder 10%, wat neerkomt op een stijging van 2% ten opzichte van 2016 op beide markten, gevolgd door Noord-Amerika (9%) en het Midden-Oosten (8%). 


"Het voorbije seizoen was over het algemeen gunstig voor easypeelers en overige citruscategorieën zoals Valencia's en grapefruit. Er waren wel de nodige uitdagingen waaronder de hoge zomertemperaturen, de droogte in de West- en Oostkaap en de extreme regenval in het noorden. Nova's worstelden met rot en splijten. Handelaren hebben het fruit naar markten gestuurd die het konden verwerken en de samenwerking was goed."

Ze vervolgt door te vertellen dat het stimuleren van de vraag, of dit nu in de vorm van toegang tot nieuwe markten of het verbeteren van de importcondities van bestaande is, verder moeten worden onderzocht. "Ons fruit heeft een goede reputatie die gebaseerd is op de interne kwaliteit en smaak. We merken dat consumenten zich steeds bewuster worden van de hoge kwaliteit van Zuid-Afrikaanse easypeelers."

"Als ik een peuter een mandarijn zelf zie pellen en eten, dan weet ik dat er nog een grote groei voor deze categorie mogelijk is. Het is een voorrecht om onderdeel van de citrussector uit te maken. Het is een dynamische, groeiende sector. Ik denk dat we alle kansen moeten overwegen en deze ten volle moeten benutten. We hebben de kennis en informatie om dit te doen."



Voor meer informatie:
Martina Odendaal
Citrus Growers' Association
Tel: +27 42 283 0911
Publicatiedatum: