Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fruit Attraction dag twee leek nog drukker te zijn dan de dag ervoor

"Meer collega's en minder macho's dan in Berlijn"

Tholen - De tweede dag van de Fruit Attraction in Madrid leek nog een stukje drukker te zijn dan die van een dag ervoor, zo lieten verschillende Belgische standhouders weten. Iedere jaar wordt het volgens de Belgische standhouders drukker en drukker bij de Spaanse beurs. Vooral de vergelijking met Berlijn wordt vaak gemaakt. Aanwezigen vinden de Fruit Attraction minder stressvol en gejaagd dan de Duitse variant. Wel moet er volgens sommigen gewaakt worden dat de beurs in Madrid in dat opzicht Berlijn niet achterna gaat.


Onder andere Special Fruit, VLAM, Enzafruit New Zealand en Hoogstraten waren aanwezig op de Fruit Attraction in Madrid.

Berlijn achterna
De periode waarin de beurs in Madrid wordt gehouden, in het begin van het seizoen, wordt veelal positief ervaren. Hoewel het met het jaar drukker en drukker wordt in Madrid, geven verschillende Belgische standhouders aan dat de Fruit Attraction de Fruit Logistica niet achterna moet gaan. Een aantal bedrijven merkten nu al dat ze minder tijd hebben om spontane gesprekken te houden en dat de agenda er al erbij gepakt moet worden om afspraken in te plannen. 'Berlijn is slachtoffer geworden van zijn eigen succes', is er te horen. De termen 'onoverzichtelijk', 'onpersoonlijk' en 'te veel mensen' horen daar volgens sommigen bij. Nu het met het jaar drukker wordt bij de Fruit Attraction, hopen verschillende aanwezigen dat datzelfde ook niet voor Madrid gaat gelden.


Drukte op de beurs in Madrid.

Minder macho
De Belgische standhouders zijn het erover eens: de Fruit Attraction wordt met het jaar groter en groter. Hoewel de Fruit Logistica groter is, wordt de Fruit Attraction als gemoedelijker beschouwd. 'Minder macho's en meer collega's', zo is er te horen. De standhouders staan er vooral om nieuwe contacten op te doen en oude klanten te onderhouden. Hoewel heel de wereld aanwezig is in Madrid, zijn het toch voornamelijk de Europese landen die de beurs bezoeken. Vooral landen zoals Frankrijk en Groot-Brittannië zien de Belgen naast de Spanjaarden en Italianen steeds vaker bij de Fruit Attraction, al zijn de Aziatische landen op de beurs ook niet meer weg te denken.


De entree van de Fruit Attraction in Madrid.

Na regen komt zonneschijn
De Belgische standhouders hadden het idee dat het donderdag nét nog wat drukker was dat de dag ervoor. De regen was volgens de mensen een van de boosdoeners. In combinatie met te weinig beschikbare taxi's, deden sommige bezoekers en standhouders er vele malen langer over om het beursgebouw te bereiken. Een treinongeluk in de omgeving van Madrid hielp daarnaast ook niet mee om de mensen bij de Fruit Attraction te krijgen.

Nieuwe opzet
Bij de VLAM zijn de Belgische bedrijven dit jaar iets anders ondergebracht dan voorgaande jaren. Dit jaar hadden de Belgische stands een kleine afscheiding met de andere bedrijven die ook onder VLAM in Madrid staan, iets wat door de bedrijven zelf als prettig wordt ervaren. Bij andere edities zaten de bedrijven letterlijk bij elkaar aan tafel, wat tijdens het handel doen soms wat minder prettig kon zijn.


De Belgische bedrijven hebben dit jaar meer privacy. Tussen de stands zitten kleine afscheidingen, terwijl de bedrijven voorgaande jaren letterlijk bij elkaar aan tafel zaten.