Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Idea opent eerste drie biologische winkels

Italië: Carrefour introduceert "Quality Line"
Carrefour lanceert in Italië een nieuw merk onder de naam "Quality Line". Het nieuwe huismerk beslaat een assortiment aan producten van 4.700 leveranciers en telers die aan Carrefour verbonden zijn, waarbij alle betrokken partijen uitgaan van kernwaarden omtrent duurzaamheid en kwaliteit. (finchannel.com)

Idea opent eerste drie biologische winkels in Servië
De Servische supermarktketen Idea heeft zijn eerste vestigingen volgens het "Idea Organic"-concept geopend. Idea Organic-vestigingen hebben een grotere focus op biologische en gezonde producten. De eerste drie vestigingen bevinden zich in het centrum van Belgrado. Elke vestiging heeft een assortiment van meer dan 1.500 biologische producten, waaronder glutenvrije en macrobiotische producten. (esmmagazine.com)

VK: Booths-producten via Amazon Fresh
Huismerkproducten van de lokale Britse supermarktketen Booths zijn nu in het zuiden van Engeland beschikbaar via Amazon Fresh. De in Lancashire gevestigde keten heeft een winkelnetwerk van 28 vestigingen in het noorden van Engeland. Door de samenwerking met Amazon wordt het werkterrein van de keten nu naar het zuiden uitgebreid. Ook boort Booths door het partnerschap met Amazon nu voor het eerst de online sector aan. (igd.com)

China: Walmart opent meer hypermarkten
Walmart is van plan om in China meer compacte hypermarkten met moderne faciliteiten te openen. op deze manier wil de Amerikaanse retailer jongere consumenten in het hogere marktsegment aanspreken. Eerder gaf Walmart in Beijing aan dat er per jaar zo'n 30 tot 40 nieuwe hypermarkten zouden worden geopend in zowel grote als kleinere steden. De zogeheten compacte hypermarkten zijn ongeveer 40% kleiner dan de conventionele hypermarkten van Walmart. (chinadaily.com.cn

Oekraïne: Auchan verkoopt aandelen in Furshet-keten
Auchan Retail Ukraine, dat onderdeel is van de Franse Auchan Group en verantwoordelijk is voor de Auchan-hypermarkten in Oekraïne, heeft zijn belang van 20% in de Oekraïense supermarktketen Furshet verkocht aan VI2-Partners Investment Company. Er zijn verder geen financiële details bekend gemaakt. Volgens Auchan ligt het besluit tot het verkopen van de aandelen in lijn met de wereldwijde strategie van Auchan Retail Ukraine, die uitgaat van het ontwikkelen van meerdere formats onder een enkel merk. Zo zijn eerder een aantal Karavan-vestigingen overgenomen, die geleidelijk aan heropend zullen worden onder het merk van Auchan. (kyivpost.com)

Rusland: X5 heeft stijging in kwartaalomzet van 24,9%
De Russische X5 Retail Group had in het derde kwartaal van dit jaar een toename in omzet van 24,9% tot RUB 317,1 miljard (€5,5 miljard). De like-for-like-omzet van de groep nam toe met 4,6%. Doordat de totale winkelruimte jaar op jaar is toegenomen, is de omzet verder met 20,3% gegroeid. Het winkelverkeer is op like-for-like-basis jaar op jaar toegenomen met 2,5%, terwijl die in het vorige kwartaal met 2% toenam. (esmmagazine.com)

VS: FMI wil lagere belastingen voor supermarkten
Het Amerikaanse Food Marketing Institute heeft een oproep gedaan tot lagere belastingheffingen voor spermarkten. De Amerikaanse supermarktsector betaalt per jaar zo'n $153 miljard (€129,6 miljard) aan belastingen. Dat komt neer op $32.000 (€27.000 per werknemer). Volgens het FMI zorgen de huidige belastingen voor teveel druk op de winstmarges van supermarktketens. Vorig jaar draaide de Amerikaanse supermarktsector een omzet van meer dan $363 miljard (€307,4 miljard). (fooddive.com)

Geleidelijk meer omzet voor Amazon's supermarktsegment
Volgens onderzoek van One Click Retail neemt de omzet van Amazon's supermarktsegment geleidelijk aan steeds meer toe. Dit komt met name door de afdeling Amazon Fresh, dat in de VS verantwoordelijk is geweest voor een omzet van $90 miljoen (€76,2 miljoen). De omzet steeg in het afgelopen kwartaal consequent met een gemiddelde van 3% per week. De omzet aan versproducten kwam voor de helft neer op zuivel en AGF, terwijl vleeswaren goed waren voor 18% van de omzet. (chainstoreage.com)

VS: Landbouwsecretaris staat achter aanpassen voedselbonnen

De regering-Trump wil bezuinigen op het Supplemental Nutrition Assistance Program, wat een programma is dat door middel van voedselbonnen ondersteuning biedt aan armere huishoudens. Onlangs gaf de secretaris van landbouw, Sonny Perdue, kritiek op de verstrekking van voedselbonnen aan mensen die in staat zijn om te werken. Het Amerikaans Congres zal met betrekking tot het programma volgend jaar een aantal besluiten doorvoeren als de Farm Bill opnieuw wordt geautoriseerd. (fooddive.com)

Publicatiedatum: